22 februari 2021

Den 15 april i år skall världens bästa datadrivna marknadsföring belönas. Den här gången kommer dock den stora Echo Awards-galan genomföras digitalt.

Corona har inte bara påverkat hur galan genomförs, utan även juryns arbete med att utse medaljörerna i de 27 olika kategorierna. Traditionellt samlas de ca 100, internationella, jurymedlemmarna under tre intensiva dagar New York, men i år fick juryarbetet bedrivas coronasäkrat från respektive hemort. I år hade Sverige hela åtta representanter i juryarbetets finalrunda; Johanna Åberg från ATG, Pepe Larsson från Smicker, Jan Ringsö från Reaktion, Amanda Undin från Customer Clinic, Sofia Brandberg från Actic, Nicole Kavander från All of us, Mattias Andersson från Miltton Insights samt Malin Anglert från Swedma.

Echo-awards
På bilden ser vi de svenska juryrepresentanterna i full aktion med att bedöma bidragen i finalrundan. Några coronasäkrat samlade på Swedmas kontor, andra från sina respektive hemmakontor.

Vad ser vi då för trender i de bidrag som tagit sig hela vägen till finalrundan?

Corona har påskyndat digitaliseringen – speciellt inom B2B
Det går givetvis inte att prata om trender inom dagens marknadsföring, utan att prata om Corona och dess påskyndande av digitaliseringen. Detta är kanske extra tydligt inom B2B där fysiska säljmöten, demos och mässor mer eller mindre helt fått flytta in på den digitala arenan. Här kan man tydligt konstatera att B2B-företagen som tidigare, i stor utsträckning, skickat samma digitala budskap till alla beslutsfattare på kundföretaget, nu insett att man måste eftersträva att vara lika segmenterad och differentierad i sin digitala kommunikation som man varit tidigare i de fysiska mötena med kund. Pre Corona hade B2B-företagen olika argument och tonalitet beroende på vem och vilken position som satt på andra sidan konferensbordet…men den digitala kommunikationen såg oftast likadan ut, oavsett om man kommunicerade med ”ingenjören på golvet”, marknadschefen, finanschefen eller VD:n på företaget. Nu när Corona satt stopp för personliga möten har företagen tvingats lägga mycket tid, kärlek och resurser på att få till samma segmenterade kommunikation i e-posten, i appen, i video-broschyren, på Google, Linkedin etc. Tydligt att de vinnande bidragen lyckats fånga upp vad olika positioner på kundföretagen faktiskt intresserar sig för, dels genom att nyttja tidigare IRL-erfarenhet, men även genom kvalitativ research, samt inte minst, analys och nyttjande av alla de spår man lämnar efter sig i de olika digitala kanalerna. Så nu kan de, även i den digitala världen, tala med ingenjören på ingenjörens vis, med finanschefen på finanschefers vis osv.

Företagen förbereder sig inför att third party cookies försvinner
En annan tydlig trend bland bidragen i finalrundan är att många organisationer förbereder sig inför att third party cookies förvinner. Här kan vi se att företagen skapar allt fler incitament för att kunder och prospekts skall registrera sina uppgifter, såsom t ex e-postadress och mobilnummer. Det kan handla om att företagen skapar kreativa tävlingar eller omröstningar, erbjuder speciella erbjudanden eller bjuder på premium content om man registrerar sig. First party data blir kung.

Hållbarhet
En annan tydlig trend är att företagen menar allt mer allvar med sina hållbarhetssatsningar. Här handlar det inte bara om hållbarhet utifrån miljö och etik, utan här kan det bl a handla om organisationer som tar sitt ansvar och uppmuntrar sina kunder till mer fysisk aktivitet för att få konsumera företagets produkt. Detta under parollen – Ju mer du rör dig, desto mer får du konsumera av våra produkter.

Kommunikationskanalerna blir allt mer mångfacetterad – och det blir allt viktigare att hålla ihop dem
För x antal år sedan poppade Facebook och Instagram upp som populära kommunikationskanaler i företagens mediemix. Och även om Facebook och Instagram fortfarande har ett tajt grepp kring SoMe-kakan så kan vi nu se att andra kanaler blir allt vanligare i företagens SoMe-mix; t ex Tinder och TikTok.
Det är inte bara inom SoMe som kanalerna blir allt fler. Bland finalbidragen såg vi även personifierade video-broschyrer, allt smartare användning av appar där apparna via diverse API:er får alltmer intelligenta funktioner. De bästa företagen visar även på att de blir allt duktigare på att få ihop alla kanaler och börjar närma sig en ”360-vy” över kunden.

Mattias Andersson

Med datadrivna hälsningar,
Mattias Andersson – Miltton Insights

Alla artiklar