Meny

  • Nyheter
  • Event
  • Juridik
    • Svensk branschkod för integritetsskydd vid marknadsföring
    • Fråga juristen
    • Information om GDPR
      • FAQ om GDPR
    • Integritetspolicy
    • Juristspalten
    • ADMA – auktoriserad data- och marketingansvarig
      • ADMA – auktoriserad data- och marketingansvarig, brush-up
  • Reklamspärr
    • NIX adresserat
      • NIX adresserat – konsumentinformation
      • NIX adresserat – företagsinformation
      • NIX adresserat – återförsäljare
    • NIX-Telefon
    • Nej tack till reklam
    • NIX-nämnden
  • Rapporter
    • Beställning av Lojalitetsprogramindex 2019
    • Beställning av Martech Report 2020
  • Trygg Data
  • Medlemskap
    • Bli medlem
      • Anslut ditt företag eller din organisation
    • Befintliga medlemmar
    • Detta är SWEDMA
  • Om oss
    • Medarbetare
    • Styrelse
    • Valnämnd
    • Revisorer
    • Stadgar
    • DMA i världen
  • Kontakt
    • Prenumerera på information
  • Nyheter
  • Event
  • Juridik
    • Svensk branschkod för integritetsskydd vid marknadsföring
    • Fråga juristen
    • Information om GDPR
      • FAQ om GDPR
    • Integritetspolicy
    • Juristspalten
    • ADMA – auktoriserad data- och marketingansvarig
      • ADMA – auktoriserad data- och marketingansvarig, brush-up
  • Reklamspärr
    • NIX adresserat
      • NIX adresserat – konsumentinformation
      • NIX adresserat – företagsinformation
      • NIX adresserat – återförsäljare
    • NIX-Telefon
    • Nej tack till reklam
    • NIX-nämnden
  • Rapporter
    • Beställning av Lojalitetsprogramindex 2019
    • Beställning av Martech Report 2020
  • Trygg Data
  • Medlemskap
    • Bli medlem
      • Anslut ditt företag eller din organisation
    • Befintliga medlemmar
    • Detta är SWEDMA
  • Om oss
    • Medarbetare
    • Styrelse
    • Valnämnd
    • Revisorer
    • Stadgar
    • DMA i världen
  • Kontakt
    • Prenumerera på information

NIX adresserat – företagsinformation

NIX adresserat är en normal del av god kundvård. Genom att inte sända adresserad direktreklam, eller ADR, till konsumenter som inte vill ha sådan reklam kan företag undvika att skapa badwill. Detta understryks både av SWEDMAs policy att ADR inte skall sändas till personer vars namn finns i NIX adresserat och av marknadsföringslagens regler om obeställd reklam.

Det är också billigare att kontrollera mot NIX adresserat än att sända ADR till mottagare som inte vill ha den.

NIX adresserat får endast användas för att undvika att sända ADR till konsumenter vars namn finns i registret.

Företag är skyldiga enligt lag att respektera NIX adresserat
Till att börja med har NIX-nämnden uttalat att spärregistret NIX adresserat nått sådan omfattning och spridning och har sådan tillgänglighet att det får anses strida mot god sed vid direkt marknadsföring att sända marknadsföringsmeddelanden via personadresserad post till konsumenter utan att först undersöka om mottagarens namn och adress finns i NIX adresserat. Nämnden respekterar emellertid de undantag som anges i reglerna för NIX adresserat. Om en åtgärd strider mot god sed kan den strida även mot 4 § marknadsföringslagen vari föreskrivs att marknadsföring skall stämma överens med god marknadsföringssed.

Vidare får en näringsidkare enligt 13 b § marknadsföringslagen vid marknadsföring till en fysisk person inte sända meddelanden per adresserad post om den fysiska personen tydligt motsatt sig det. Ett sätt för konsumenter att motsätta sig sådana meddelanden är att anmäla sig till NIX adresserat. Härav följer att företagen blir skyldiga att kontrollera mot NIX adresserat innan ADR sänds till konsumenter. Det kan dock diskuteras om NIX adresserat ännu är tillräckligt stort och känt för att en sådan skyldighet enligt lagen skall anses finnas redan nu. Möjligen behöver NIX adresserat bli större och mer känt innan det kan anses strida mot lagen att sända ADR till konsumenter vars namn finns i NIX adresserat.

Lagen gäller marknadsföring mot alla fysiska personer men NIX adresserat avser endast konsumenter. Det finns inget motsvarande spärregister för andra fysiska personer. Alla kan dock förbjuda enskilda företag att sända reklam.

SWEDMAs policy
SWEDMA har uttalat att det inte är förenligt med god sed vid att vid marknadsföring via adresserad post sända reklam till konsumenter vars namn och adress är införda i NIX adresserat. I följande fall strider det dock inte mot god marknadsföringssed att i marknadsföringssyfte sända ADR till konsument vars namn finns i NIX adresserat:

  • Konsumenten har lämnat uttryckligt medgivande att reklam sänds.
  • Det föreligger ett etablerat kundförhållande (ingånget avtal) mellan marknadsföraren och konsumenten och erbjudandet avser samma typ av varor eller tjänster. Ett kundförhållande skall anses bestå även en tid efter det att avtalsförpliktelserna fullgjorts men inte mer än tre år om inte särskilda skäl föreligger.
  • Konsumenten har lämnat personuppgifter för marknadsföringsändamål och har informerats om vilka kontaktvägar (brev, telefon, etc) som marknadsföraren kan önska använda samt haft möjlighet att avböja viss eller vissa kontaktvägar för marknadsföring. Möjligheten att avböja skall ges vid även inhämtande av personuppgifter från kunder, medlemmar i bonus- och kundklubbar samt personer som förekommer i intresseregister eller som beställt information.

Hur görs kontrollen mot NIX adresserat?
Det finns två sätt att utföra kontroll mot NIX adresserat, dels genom Återförsäljare och dels som Slutanvändare. Matchning av namn och adresser innehåller särskilda svårigheter. Därför gäller att både Återförsäljare och Slutanvändare skall ha en bred erfarenhet och stor kompetens för att på ett tillräckligt säkert sätt kunna matcha namn och adresser.

  1.  Återförsäljare. Företag som fyller SWEDMAs krav på erfarenhet och kompetens kan antas som återförsäljare av NIX adresserat. En återförsäljare har rätt att på uppdrag av andra företag matcha företagets adresslistor mot NIX adresserat. Återförsäljaren bestämmer själv sina villkor och priser gentemot sina uppdragsgivare. Återförsäljaren kan hämta en uppdaterad version av NIX adresserat varje vecka. En förteckning över Återförsäljarna finns här.
  2. Slutanvändare. Företag som har erfarenhet och kompetens att själva matcha namn och adresser för sin egen marknadsföring kan antas som Slutanvändare av NIX adresserat. Detta är vanligen aktuellt endast för vissa större företag. En Slutanvändare har rätt att för sin egen marknadsföring matcha företagets adresslistor mot NIX adresserat. Slutanvändaren kan också få rätt att matcha adresslistor som tillhör andra företag inom samma koncern för dess egen marknadsföring. Slutanvändare får aldrig matcha adresslistor för företag som inte tillhör den egna koncernen. Slutanvändaren kan hämta en uppdaterad version av NIX adresserat varje kvartal.

Företag som varken är Återförsäljare eller Slutanvändare
Företag som varken är Återförsäljare eller Slutanvändare kan inte få egen tillgång till NIX adresserat. Sådana företag får vända sig till någon av Återförsäljarna. Här finns en förteckning över befintliga Återförsäljare.

Får endast användas för att undvika att sända ADR till spärrade
NIX adresserat får endast användas för att undvika att sända ADR till konsumenter vars namn finns i registret.

Priser för NIX adresserat from 2019-01-01
Återförsäljare betalar 58.190 kr per kalenderår. Om användningen skall ske inom en koncern är priset 116.380 per kalenderår. Moms tillkommer.
Slutanvändare betalar 36.685 kr per kalenderår. Om användningen skall ske inom en koncern är priset 73.370 per kalenderår. Moms tillkommer.

Rabatter
Medlemmar i SWEDMA får 10 % rabatt.

Avtal om NIX adresserat
Företag som önskar bli Återförsäljare eller Slutanvändare av NIX adresserat kontaktar SWEDMA

Företaget skall redogöra för sin erfarenhet och kompetens att på ett tillräckligt säkert sätt kunna matcha namn och adresser. På begäran skall företaget styrka sina uppgifter. Sedan SWEDMA godtagit företaget sänder SWEDMA ett avtalsförslag. När avtalet undertecknats och fakturan betalats får företaget tillgång till spärregistret NIX adresserat. En uppdaterad version är tillgänglig varje vecka.

Beställning
Beställ avtal via webbplatsens kontaktformulär eller telefon 08 53 48 02 60.

Dokument

  • Juridik
    • Branschkod Personlig integritet och marknadsföring
    • Allmänna villkor för DM, rev. 201604
      • Stöddokument för allmänna leveransvillkor
    • General Conditions DM, rev. 2016
    • Etiska regler för telemarketing (TM) till företag
    • Etiska regler för försäljning och marknadsföring över telefon till konsument, rev. 201611
    • Etiska regler för marknadsföring till företag via e-post, reviderade 201308
    • Etiska regler för sökmarknadsföring – sponsrade länkar
    • Etiska regler för sökmarknadsföring – sökmotoroptimering
    • Samhällsinformation eller marknadsföring?
    • SWEDMAs integritetspolicy
  • Information om GDPR
    • Anpassning till dataskyddsförordningen – en guide i korta drag
    • FAQ om GDPR
    • Förberedelser inför EUs dataskyddsförordning – vägledning för personuppgiftsansvariga
    • Bli proffs på GDPR i din egen takt (komplett mobilkurs från 750 kr)
  • Reklamspärr
    • Samhällsinformation eller marknadsföring?
  • Rapporter
    • Lojalitetsprogramindex – beställ ditt eget exemplar av senaste rapporten här.
    • Martech Report 2020 – beställ ditt eget exemplar av den senaste Martech-rapporten.
    • CRM-barometern 2018. En trendrapport kring svenska organisationers CRM-arbete.
    • Martech 2017 – svenska marknadschefer ger sin syn på marknadsföringsrelaterad teknik år 2017.
  • Om SWEDMA
    • Årsberättelse 2019
  • NIX-nämnden
  • FEDMA
  • ICC
  • NIX-Telefon
  • Reklamombudsmannen

Klara Östra Kyrkogata 2 B
111 52 Stockholm
Tel: +46 8 534 802 60
E-post: direkt@swedma.se

Vi använder cookies för att se till att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen kommer vi att anta att du godkänner detta.Ok