Kommande event

SWEDMA är en naturlig nod och mötesplats för alla frågor som rör datadriven marknadsföring, såväl för medlemmar som branschen. Syftet är att skapa nätverk och utbyte av idéer, utbilda och inspirera för att omvandla ambition och potential till innovation och konkreta resultat.
Vi genomför ett stort antal seminarier, webbinarier och utbildningar varje år och de aktuella aktiviteterna hittar du här:
Som medlem i SWEDMA får du alltid medlemsrabatt på utbildningarna.

Genomförda event

Vi genomför ett stort antal seminarier, webbinarier och utbildningar varje år och de tidigare aktiviteterna hittar du här:

Har du frågor om tidigare aktiviteter eller önskemål om kommande aktiviteter så kontakta oss på direkt@swedma.se

Medlemserbjudande! Stora PR-dagen

Välkomna på Stora PR-dagen 2 februari! Nu kan vi i SWEDMA erbjuda våra medlemmar 20 % rabatt på Stora PR-dagen 2 februari 2023 på Moderna museet i Stockholm. Det är…

Läs mer
Event02 feb 2023

Empati Grand Prix 2022

Välkommen till Empati Grand Prix 2022 den 1 februari 2023 på Westmanska Palatset.Vid galaeventet koras Sveriges mest kundempatiska företag samt sex kategorivinnare bland 24 finalister. Ta del av hur vinnare…

Läs mer
Event01 feb 2023

Webinar: Kanalvalet 2023 – och några spännande kundcase

Hur många brevlådor har mottagarna på sin dörr? Vilka kanaler passar vilka kunder, och när i kundresan? 21grams har i flera år genomfört undersökningen Kanalvalet där vi frågar vilka önskemål…

Läs mer
Webinar07 dec 2022

Nätverk CRM

Välkommen till SWEDMAs CRM-nätverk – med fokus på frågor kopplat till strategier, kundlivscykeln, effekt och processer. Syftet med vår första träff blir att lära känna varandra lite närmare och gemensamt…

Läs mer
Nätverk06 dec 2022

Nätverk MarTech

Välkommen till SWEDMAs Martech-nätverk – med fokus på de fyra dimensionerna ”people, process, technology & data”. Syftet med vår första träff blir att lära känna varandra lite närmare och gemensamt…

Läs mer
Nätverk24 nov 2022

Webinartips: Hur påverkas finansieringen av civilsamhället när förutsättningarna förändras?

SWEDMA samarbetar med GIVA Sverige och därför tipsar vi om deras webinar den 18 november. Välkommen till lanseringen av rapporten ”Staten, kapitalet, eller medborgaren – vem finansierar civilsamhället 2022” där…

Läs mer
Webinar18 nov 2022
Årsmöte SWEDMA 2022

Extra föreningsstämma SWEDMA

Välkommen till extra föreningsstämma i Föreningen SWEDMA och SWEDMA Service AB. Extrastämman sker hos SWEDMA på Klara Östra Kyrkogatan 2B i Stockholm. Du kan antingen vara med på plats eller…

Läs mer
Digitalt och fysisk event14 nov 2022

Webinar: IKEA & Nepa – Case studie

MMM-analyser med Brand noise reduction. Slumpfel och brus är oundvikligt i all enkätdata, så även i kontinuerliga varumärkestrackingar.Men det finns goda exempel där BNR (Brand noise reduction) skärper insikterna och…

Läs mer
Webinar08 nov 2022

Webinar: Privacy Update

Detta webinar vänder sig till dig som veta mer om vad som händer kring de lagar och regler som finns för datadriven kommunikation samt vilka nya lagar som kommer inom…

Läs mer
Digitalt event26 okt 2022
Försäljning postpandemin och brinnande lågkonjunktur – hur navigera?

Webinar: Försäljning postpandemin och brinnande lågkonjunktur – hur navigera?

Knappt hann vi hämta oss efter pandemin innan lågkonjunktur och geopolitiskt kaos utbröt, vilket för organisationer innebär att anpassa sig till ett förändrat kundbeteende och åtstramningar som vi troligtvis inte…

Läs mer
Webinar19 okt 2022

Webinar: Eftervalsanalys av den digitala valrörelsen – hur kan du utnyttja den öppna datan?

SWEDMA och Sveriges Annonsörer bjuder in till webinar ”Eftervalsanalys av den digitala valrörelsen” med Whispr Group som kommer göra en summering och dela en unik analys av hur den digitala…

Läs mer
Webinar04 okt 2022

Webinar: MarTech Report 2022 – release of the yearly report!

Which are the prominent factors of success in making sound MarTech-investments? Does you organisation have what it takes to succeed? For the fifth consecutive year we release the European MarTech…

Läs mer
Webinar20 sept 2022

Webinar: Martech rapport 2022 – nu släpps årets rapport!

Vilka är de främsta framgångsfaktorerna när det gäller att lyckas med martech-investeringarna? Har din organisation vad som krävs för att lyckas? Den europeiska martech-rapporten utvecklas för femte året i rad.…

Läs mer
Webinar20 sept 2022

Webinar: Nå dina kunder i den kanal de föredrar!

Vill du nå dina kunder på bästa sätt är det viktigt att veta i vilken kanal de själva föredrar att ta emot olika typer av kommunikation. Det är budskapet från…

Läs mer
Webinar07 sept 2022

EFFDay 2022 – årets effektevent

Under en dag samlar vi branschen för att diskutera hur vi får bäst effekt av våra marknadsinvesteringar. Dagen kommer vara fylld av inspirerande talare, case och samtal, allt under ledning…

Läs mer
Event02 sept 2022

Webinar: DNA för att mäta marknadsförings-effektivitet automatiskt och kontinuerligt

Det traditionella tillvägagångssättet att mäta Marketing Mix Modeling är att starta ett projekt vart eller vartannat år för att utvärdera effektiviteten av marknadsföring. I bästa fall så får man några…

Läs mer
Webinar31 aug 2022

Webinar: Annonsinvesteringarna i en orolig tid: IRM presenterar prognosen för 2022-2023

2021 blev ett veritabelt rally på reklammarknaden. Ekonomin och börsen återhämtade sig snabbt, e-handeln slog nya rekord och alla ville investera i digital marknadsföring. Nu i 2022 hopas molnen; Krig…

Läs mer
Webinar07 juni 2022

After Work för medlemmar

Efter lång tid av digitala möten vill vi nu gärna träffa er medlemmar på riktigt! Därför bjuder vi in till en inspirerande After Work den 19 maj. Vi träffas och…

Läs mer
After Work19 maj 2022
Årsmöte SWEDMA 2022

Årsmöte SWEDMA

Onsdagen den 11 maj klockan 11.00 är det åter dags för ordinarie årsmöte i föreningen SWEDMA. Vi välkomnar deltagande både via Teams och på plats i våra lokaler på Östra…

Läs mer
Digitalt och fysisk event11 maj 2022
Webinar 11 maj

Webinar: Hur säkrar Du kapital för att vara med i kapplöpningen av framgångsrik datadriven marknadsföring?

Det finns många olika finansieringslösningar när du som entreprenör vill få ditt bolag att ligga i framkant gällande digitalisering t.ex. riskkapital från affärsänglar, investerare, ALMI-lån, factoring och traditionellt banklån. Hela…

Läs mer
Webinar11 maj 2022

Webinar: Framgångsfaktorer för ett lyckat byråsamarbete

Årets Byrå är en årlig bransch- och kundstudie som kartlägger hur nöjda kommunikationsköparna är med sina kommunikationsbyråer. Studien genomförs av Regi och startade år 2000 vilket möjliggör en unik möjlighet till tidsjämförelse.…

Läs mer
Webinar04 maj 2022
Allt du behöver veta om den nya generationen av interaktiva mobilannonser.

Webinar: Allt du behöver veta om den nya generationen av interaktiva mobilannonser

Lär dig mer om fördelarna med att använda den nya tekniken för mobilannonsering, LivingAds, för att samla in aktiverbar 1st-party-data. Wagawins teknik för mobilannonsering gör det möjligt för dig som…

Läs mer
Webinar27 april 2022
Data Privacy Basic

Utbildning: Data Privacy Basic

Detta är introduktionskurs för dig som vill friska upp dina juridiska kunskaper och eller är ny inom området datadriven kommunikation. Vi går igenom grunden i de lagar och regelverk som…

Läs mer
Webinar05 april 2022
Hur du använder interaktiva marknadsföringskampanjer för att öka ditt kundengagemang och datainsamlingsstrategier

Interaktiva marknadsförings-kampanjer för att öka kundengagemang

Qualifio gör det möjligt för varumärken att engagera sin publik och samla in data på ett säkert och kompatibelt sätt i alla sina digitala kanaler med interaktivt innehåll. – Visste…

Läs mer
Webinar30 mars 2022
Snabbrörligt insiktsarbete med videofrågor

Webinar: Snabbrörligt insiktsarbete med videofrågor

Kundlojaliteten minskar samtidigt som konsumenterna ställer allt högre krav, får fler valmöjligheter och möts av mer än 10 000 intryck per dag. Det är ingen underdrift att kundinsikter är nödvändigt och…

Läs mer
Webinar09 mars 2022

Effekter och best-practice inom data-driven video i digitala kundresor

Välkommen till ett webinar där Joachim Medalen från SEEN kommer presentera kundcase och best practice inom personaliserad datadriven video i Norden. Vi kommer få se hur smart användning av personaliserad…

Läs mer
Webinar16 feb 2022

Webinar: Privacy Update

Detta webinar vänder sig till dig som veta mer om vad som händer kring de lagar och regler som finns för datadriven kommunikation samt vilka nya lagar som kommer inom…

Läs mer
Webinar09 feb 2022

Webinar: “Conversational Commerce” – Framtidens Kommunikation är Personlig

Vi ser att kunder förväntar sig att kunna snabbt komma i kontakt med ett företag representanter, få kundsupport, ställa frågor, få personliga rekommendationer, läsa recensioner och klicka sig fram för…

Läs mer
Webinar02 feb 2022
Konvertera till lojalitet - Kanaloberoende DR för bästa resultat

Konvertera till lojalitet – Kanaloberoende DR för bästa resultat

Idag är det viktigare än någonsin att nå kunden på kundens egna premisser och kunna erbjuda flera distributionssätt och betallösningar. Skillnaden tacka ja till ett erbjudande och att inte göra…

Läs mer
Webinar15 dec 2021
Ramboll

Webinar: Framgången bakom kampanjen ”Happy Commuter” som vann Diamantnyckeln 2021

I webinariet får vi reda på bakgrunden till kampanjen som vann Diamantnyckeln 2021: Kampanjen ”Happy Commuter” med uppdragsgivaren Ramboll & byråerna Garbergs och DVA. Guldnyckelns juryordförande Mattias Andersson, Linus Almqvist…

Läs mer
Webinar10 dec 2021
Västtrafik

Webinar: Kollektivtrafik, kunder och Covid – Västtrafiks resa mot mer datadriven kommunikation.

Vi kommer att prata om: Arbetet med att bygga upp en funktion för CRM och datadriven kommunikation hos Västtrafik ... ... och att göra det under Covid-19 Hur vi jobbat…

Läs mer
Webinar01 dec 2021

Webinar: The Consumer M.A.D. Report – Hur har nya digitaliseringsklyftan förändrat konsumtionen?

– Hur har nya digitaliseringsklyftan förändrat konsumtionen? När vi nu summerar 1,5 år med pandemin har en ny digitaliseringsklyfta skapats – de opåverkade och de påverkade konsumenterna. Svenskarna har även…

Läs mer
Webinar26 nov 2021
Hur kan du få en heltäckande bild av marknadsföringens effekter?

Webinar: Hur kan du få en heltäckande bild av marknadsföringens effekter?

MMM, Marketing Mix Modelling, Sales Modelling, Ekonometrisk modellering, etc - kärt barn har många namn. Modellering har utvecklats till det mest tillförlitliga sättet att mäta hur effektivt annonsering och medieinvesteringar…

Läs mer
Webinar10 nov 2021
Swedma Guldnyckeln 2021

Event: Prisutdelning Guldnyckeln 2021

Torsdagen den 21 oktober klockan 16:00 kommer årets samtliga vinnare i Guldnyckeln 2021 utses. I rådande läge så kommer prisutdelningen ske i digital sändning. Eventet är kostnadsfritt och öppet för…

Läs mer
Digitalt event21 okt 2021
Hur får du ut det mesta av din data när 3:e parts cookies försvinner?

Hur får du ut det mesta av din data när 3:e parts cookies försvinner?

Vi kommer att djupdyka i vad implikationerna faktiskt är av att 3:e parts cookies försvinner, vad det konkret innebär för hur man omsätter sin 1:a parts data i sin marknadsföring…

Läs mer
Webinar06 okt 2021
Martechrapport 2021

Webinar 24 september: Martech rapport 2021 – nu släpps årets rapport

Martech har vuxit starkt de senaste åren och ger dagens marknadsförare helt nya möjligheter till digital, automatiserad och datadriven kommunikation och försäljning. Men det innebär också många utmaningar för att…

Läs mer
Webinar24 sept 2021
Webinar 22 september 2021

Webinar 22 september: Ondemand Marknadsföring – ett webinarie om datadriven marknadsföring

I samband med att samhället utvecklas allt snabbare kommer inte bara ny teknologi och nya modeller inom marknadsföring, det kommer också nya begrepp, akronymer och terminologi. För att inte bara…

Läs mer
Webinar22 sept 2021
EFFDay

Event: EFFDay 10 september

EFFDay – årets effektevent. Säkra din biljett till Early Bird-pris nu! Efter succén förra året är det nu dags för årets EFFDay fredag den 10/9 där vi samlar branschen och…

Läs mer
Digitalt event10 sept 2021
Webinar 25 augusti 2021

Webinar 25 augusti: Så når du dina kunder bäst!

Vill du nå dina kunder på bästa sätt bör du sikta på en kombination av kommunikationskanaler. Det är budskapet från PostNords stora rapport Mottagarmakt 2021. Mottagarna vill kunna välja –…

Läs mer
Webinar25 aug 2021
Swedma Guldnyckeln 2021

Webinar 16 juni: Trendspaning årets ECHO Awards-vinnare!

Vilka trender var tydliga bland årets vinnande bidrag i ECHO Awards? Vilka kampanjer från hela världen bör du ha koll på? Mattias Andersson, en av årets svenska jurymedlemmar, kommer presentera…

Läs mer
Webinar16 juni 2021
Webinar 9 juni 2021

Webinar 9 juni: Så väcker du känslor som är lönsamma för varumärke och försäljning

Webinariet består av följande delar: Vilka egenskaper måste kommunikation ha för att påverka sin mottagare emotionellt Vilka reklamgrepp förklarar att framgångsrika varumärken lyckas påverka Resultat från fyra konkreta exempel (case)…

Läs mer
Webinar09 juni 2021
Webinar 4 juni

Webinar 4 juni: Framtidens Marknadsavdelning – 10 insikter som kommer forma framtidens marknadsavdelning

Den 4 juni kommer Anna Albinsson, International CMO på data- och analysföretaget Dun & Bradstreet presentera 10 trender som de tagit fram i en rapport tillsammans med Kairos Future, samt…

Läs mer
Webinar04 juni 2021
Webinar 19 maj 2021

Webinar 19 maj: Vad kan du göra med ditt varumärke i en kaklös värld?

Explorer, Safari, Firefox och nu Chrome. Google har meddelat det planerade slutet av cookies från tredje part från sin webbläsare 2022. Annonsörer sliter redan sitt hår. Med Chrome som täcker…

Läs mer
Webinar19 maj 2021
SWEDMA Årsmöte 2021

Årsmöte SWEDMA 2021 – online

Onsdagen den 12 maj kl 10.00 är det dags för ordinarie årsmöte i föreningen SWEDMA. Årsmötet är öppet endast för medlemmar och hålls utifrån rådande situation med Convid-19 helt online.…

Läs mer
Digitalt event12 maj 2021
Webinar 12 maj 2021

Webinar 12 maj: The Loyalty M.A.D. Report – Ett episkt skifte av kunders lojalitet pandemiåret 2020

Under pandemin såg alla hur digitaliseringen boomade, men vi på Reaktion och Smicker ville ta reda på hur den kom att påverka kunders lojala beteenden. Vi inledde ett samarbete med…

Läs mer
Webinar12 maj 2021
ATT VINNA I EN DIGITAL EKONOMI

Webinar 5 maj: Att vinna i en digital ekonomi

Vi har alla genomgått och genomgår en känsloresa under pandemin. Vår värld, inte minst socialt, har förändrades drastisk med den fysiska distanseringen. Tidigare självklara möten har nu i mångt och…

Läs mer
Webinar05 maj 2021
Hur påverkar digitaliseringen köpresan och vilka utmaningar och möjligheter för det med sig?

Webinar 21 april: Hur påverkar digitaliseringen köpresan?

Samlade insikter och reflektioner från A-focus intervjuer med konsumenter och företag. Webinariet består av följande delar: Hur har digitaliseringen hittills påverkat marknadsförutsättningarna för svenska företag. Vi kommer att disktuera både…

Läs mer
Webinar21 april 2021
webinar 14 april

Webinar 14 april – Trender e-handel 2021

På ett år har nätet gått ifrån att vara ett komplement till fysisk shopping till att bli den primära plats som svenskarna handlar på. I det här webinariet fokuserar vi…

Läs mer
Webinar14 april 2021
Webinarium 31 mars Swedma

Webinar 31 mars – omtänksam marknadsföring

Att anpassa sin kommunikation utifrån rådande läge har under Corona pandemin visat sig vara helt nödvändigt. Hur uppnår man en omtänksam marknadsföring där man tar hänsyn till helt nya omständigheter?…

Läs mer
Webinar31 mars 2021
Schrems II: Från rikets säkerhet till marknadsföring och kommunikation

Webinar: Schrems II – från rikets säkerhet till marknadsföring och kommunikation

Schrems II-domen påverkar alla svenska bolag och tolkningarna av GDPR i grunden. Vad innebär Schrems II domen för dig som arbetar med marknadsföring och försäljning? Vilka förhållningssätt finns och vilka…

Läs mer
Webinar10 mars 2021

Webinar: Reklaminvesteringarna under Covid-19. Summering av 2020 och utblick 2021

2020 blev ett dramatiskt år för reklaminvesteringarna i Sverige. Efter ett kraftigt fall i det andra kvartalet så överraskade ändå det tredje kvartalet med ett mindre tapp än förväntat. Den…

Läs mer
Webinar19 feb 2021

Webinar: Att gå från informatör till påverkare

Alla kan vi de fina buzzworden inom analys och data, vi hör dem överallt. Men vad betyder de egentligen för dig? Och för mig? Vi tycks prata samma språk, men…

Läs mer
Webinar03 feb 2021

Webinar: Eyes don’t lie. Så når du bättre medieeffekt med hjälp av Eye Tracking

Som marknadsförare vet du att det blivit allt svårare att få effekt på de medieinvesteringar som du gör. Men visste du att endast 27% av alla digitala annonser faktiskt syns?…

Läs mer
Webinar20 jan 2021

Webinar: Öka fokus, resultat och välmående – Handfasta tips för att öka ditt självledarskap

Det ställs ett ständigt ökat krav på individer att själva skapa motivation och fokus för ökat resultat och välmående. Med pågående pandemi har arbetsplatsen flyttat hem för många och så…

Läs mer
Webinar02 dec 2020

Webinar: Interaction as a lever of conversion

Hur kan du öka din konvertering i kampanjer med hjälp av bättre interaktion med dina kunder?

Läs mer
Webinar18 nov 2020

Webinar: Hitta konsumenten bakom 100 miljoner e-handlade paket

PostNord delar med sig om hur vi genom analys av paketdata kan ringa in dina kunders intressen och beteenden och hittar tvillingar, whitespots m.m. De presenterar även sin senaste ehandelsrapport,…

Läs mer
Webinar11 nov 2020

Webinar: Amazon – hot eller möjlighet med etableringen i Sverige?

“Your Margin Is My Opportunity” är ett känt citat ifrån Jeff Bezos. Vilka konsekvenser blir det när Amazon etableras i Sverige för handlare och leverantörer? Välkommen till detta högaktuella ämne…

Läs mer
Webinar21 okt 2020

Välkommen på webinar om reklamtrötthet och datadriven marknadsföring

Lyssna på Anna Albinsson, CMO på Bisnode Group berätta om en rykande färsk rapport där Bisnode undersökt mottagarnas attityd till reklam i Sverige, Norge och Danmark.

Läs mer
Webinar30 sept 2020

Mediemarknaden under Corona–pandemin

Välkommen på webinar om reklaminvesteringarnas utveckling under Corona -pandemin. IRM ger oss en bild av utvecklingen under det avgörande andra kvartalet och prognosticerar utvecklingen under 2020 och 2021.

Läs mer
Webinar02 sept 2020

MARTECH REPORT 2020 – climbing the martech maturity ladder

Martech har vuxit starkt de senaste åren och ger dagens marknadsförare helt nya möjligheter till digital, automatiserad och datadriven kommunikation och försäljning. Men det innebär också många utmaningar för att…

Läs mer
Webinar16 juni 2020

Spela marketing automation spelet – strategiskt

Vad innebär egentligen marketingautomation och vilka fallgropar bör man undvika samt hur pratar man med sina kunder/medlemmar/prenumeranter på absolut bästa sätt?

Läs mer
Webinar03 juni 2020

Så får du kunden att agera i avgörande ögonblick i kundresan!

Många företag med stora kundgrupper står inför utmaningar som; Hur ska man lyckas nå ut med viktig information, få kunderna att agera och samtidigt leverera en bra kundupplevelse? Vad kan…

Läs mer
Webinar20 maj 2020

Från ateljé till inhousebyrå

Många av de som idag funderar på att starta en inhousebyrå har redan ofta någon form av ateljé eller studio. Men är det så enkelt som att bara döpa om…

Läs mer
Webinar13 maj 2020

Årsmöte SWEDMA 2020 – obs helt online

Tisdagen den 12 maj kl 10.00 är det åter dags för ordinarie årsmöte i föreningen SWEDMA. Årsmötet är öppet endast för medlemmar och hålls utifrån rådande situation med Covid-19 helt…

Läs mer
Digitalt event12 maj 2020

Kommunicerar ni på konsumenternas villkor?

Konsumenterna föredrar olika kanaler gällande kommunikation. Sällan har relevans och enkelhet haft så stor vikt som idag och företagen förutsätts förstå sina målgrupper. En sak är säker, vi måste anpassa…

Läs mer
Webinar06 maj 2020

Machine Learning – Vad är det egentligen och hur kan du använda det praktiskt inom CRM för att öka värdet på dina kundrelationer?

Vi har mer tillgängligt data än någonsin som vi vill använda för att skapa intelligenta prognoser och fatta bättre beslut. Machine Learning har kommit in som ett nytt begrepp på…

Läs mer
Webinar08 april 2020

Hur du gör för att behålla fler medlemmar

Alla organisationer är i behov av aktiva och engagerade medlemmar som stannar så länge som möjligt. Många aktiva medlemmar innebär att organisationen vinner legitimitet och har möjligheten att fortsätta utveckla verksamheten…

Läs mer
Webinar18 mars 2020