KUNDskap – hur ni kan få mer kunskap om era kunder och använda denna för förbättrad lönsamhet
Datum: 4 mar
Tid: 9.00–10.00, frukost finns från 8.30
![](https://www.swedma.se/wp-content/uploads/2021/01/coffee-2608864_1920-e1548162998745-1920x600-1-1000x313.jpg)
Föreläsningen ger grundkunskap om marknadssegmentering. Vi beskriver hur man kan använda intern och extern data kombinerat i arbetet genom att beskriva egna kunder och önskade tvillingar till dessa. Ett konkret case från en större retailkedja kommer att beskriva mer i detalj hur ni kan skapa bättre affärsnytta och lönsamhet, genom analys och segmentering.
Huvudföreläsare
Alektum Group har funnits sedan 1992 och startades som ett inkassoföretag. I dag bedrivs verksamhet i 18 europeiska länder, med över 600 anställda och en omsättning på drygt 1 miljard kronor. Alektum Group Targeting är en avdelning inom Alektum, som är specialiserade på att hitta rätt kunder till Alektums kunder – genom målgruppsurval, analys och direktmarknadsföringskampanjer.
![Bild huvudföreläsare](https://www.swedma.se/wp-content/uploads/2021/01/Johan_Fernstrom.png)
Johan Fernström
Data Scientist, Avdelning Targeting inom Alektum Group. Har arbetat med analys i ca 10 år, främst kopplat till målgruppsurval både inom befintliga kundregister och i samband med nykundsrekrytering. Mångårig erfarenhet kring prediktiv analys (tvillingurval med hjälp av avancerad statistisk analys). Bakgrund bl.a. från Consortio Fashion Group, DirektMedia och Bisnode.
![Bild huvudföreläsare](https://www.swedma.se/wp-content/uploads/2021/01/Lena_Dahlbom.jpg)
Lena Dahlbom
Operations Manager, Avdelning Targeting inom Alektum Group. Har arbetat med målgruppsurval, rekryteringskampanjer och CRM-frågor för en stor mängd organisationer och företag, sedan mitten av 90-talet. Bakgrund från DirektMedia, Bisnode och egna bolaget Marketwise, som sedan 2016 ingår som en del av Alektum Group. Arbetar även som lärare i marknadsföring på IHM och är ledamot i Swedmas styrelse.