30 september 2021

Jury Guldnyckeln 2021

Guldnyckeln 2021: Årets nominerade bidrag

Juryn har sagt sitt! Här är listan på de nominerade bidragen i årets upplaga av Guldnyckeln, kommunikationstävlingen för framgångsrik datadriven kommunikation. Dessa nominerade bidrag har chansen att kamma hem belöningar vid prisutdelningen den 21 oktober kl. 16:00.

Guldnyckeln, som arrangeras av SWEDMA, belönar framgångsrik datadriven kommunikation av högsta nivå utifrån strategi, kreativitet, resultat och helhetsintryck.  Årets jury, som består av 21 namnkunniga personer från kommunikationsbranschen, har nu röstat fram de bästa bidragen.

– Listan på nominerade bidrag innehåller många inspirerande exempel på framgångsrik datadriven kommunikation. Dessa nominerade bidrag har nu chansen att bli belönade vid prisutdelningen den 21 oktober, säger Mattias Andersson, grundare och partner på Miltton Insights och årets juryordförande för Guldnyckeln.

 

Nominerade bidrag i Guldnyckeln 2021:

BRANSCHKATEGORIER:

 B2B

”Happy Commuter”. Uppdragsgivare: Ramboll. Byrå: Garbergs och DVA.

 E-handel och e-tjänster  

”Not for All. Just for You”. Uppdragsgivare: Skincity. Byrå: M&C Saatchi.

 Finans och försäkringar  
”Triggered News”. Uppdragsgivare: Nordnet. Byrå: Remotion.

 Hälsa och sjukvård  

”Omfamningen: En nära-kram-upplevelse från Hjärtat”. Uppdragsgivare: Apotek Hjärtat. Byrå: Wenderfalck.

 Konsumtionsvaror och övriga tjänster 

”En irriterande livstil”. Uppdragsgivare: Nutrilett. Byrå: M&C Saatchi.

”Välj färg. Sen kulör”. Uppdragsgivare: Alcro. Byrå: M&C Saatchi.

Resor, transporter & fordon

”Avboka Alicante”. Uppdragsgivare: Uppdragsgivare: KLM. Byrå: M&C Saatchi.

 Samhällsservice, utbildning och ideellt  

”Barn och cancer hör inte ihop”. Uppdragsgivare: Barncancerfonden. Byrå: Garbergs.

”Digitala Julvärdar”. Uppdragsgivare: Bris. Byrå: Volt.

”Hemligheten”. Uppdragsgivare: Göteborgs Stadsmission. Byrå: Dear Friends och Oddway Film Production.

“Klimatrenoverarna”. Uppdragsgivare: Informationscentrum för Hållbart Byggande (Boverket). Byrå: DET och FLX.

“Stoppa bostadskaoset”. Uppdragsgivare: Hyresgästföreningen. Byrå: DET.

 

 Telekom, IT och energi  

”#Ensammatillsammans”. Uppdragsgivare: Telia. Byrå: Forsman & Bodenfors.

Underhållning, media och sport  

”Från skval till aktivt val”. Uppdragsgivare: Sveriges Radio. Byrå: The Amazing Society.
”Skogen”. Uppdragsgivare: Liseberg. Byrå: Welcome och Lucky Punk.
”The Stig Bet”. Uppdragsgivare: Betsson. Byrå: JMW Golin.

 

KANALKATEGORIER:

 Bästa användning av digital och sök

”Google BAdWords”. Uppdragsgivare: Bris. Byrå: Volt.

 

 Bästa användning av e-post och sms

”Abonnemangscheck. Nöjda kunder till varje pris”: Uppdragsgivare: Tre. Byrå: Tre.
”Triggered News”. Uppdragsgivare: Nordnet. Byrå: Remotion.

 

 Bästa användning av sociala media  

”Sense me – Sounds of Lust”. Uppdragsgivare: RFSU. Byrå: Scream och House of Radon.
”Skogen”. Uppdragsgivare: Liseberg. Byrå: Welcome och Lucky Punk.

 

SPECIALPRISER:

Bästa CRM- och lojalitetskampanj  

”Abonnemangscheck. Nöjda kunder till varje pris”: Uppdragsgivare: Tre. Byrå: Tre.
”Elitfönster League”. Uppdragsgivare: Elitfönster. Byrå: DET.
”Lojalitetsteorin”. Uppdragsgivare: mySafety. Byrå: Miltton.

 

 Bästa CSR kampanj  

”Earn The Jersey”. Uppdragsgivare: Svenska Fotbollförbundet och Adidas. Byrå: &C Saatchi.
”Happy Commuter”. Uppdragsgivare: Ramboll. Byrå: Garbergs och DVA.
”Mobilkörkortet”. Uppdragsgivare: Telia. Byrå: JMW Golin.

 

 Bästa datainspirerande kampanj  

”Abonnemangscheck. Nöjda kunder till varje pris”: Uppdragsgivare: Tre. Byrå: Tre.
”Happy Commuter”. Uppdragsgivare: Ramboll. Byrå: Garbergs och DVA.
“Stoppa bostadskaoset”. Uppdragsgivare: Hyresgästföreningen. Byrå: DET.
”Triggered News”. Uppdragsgivare: Nordnet. Byrå: Remotion.

 

 Bästa Martech-kampanj

”Abonnemangscheck. Nöjda kunder till varje pris”. Uppdragsgivare: Tre. Byrå: Tre.
”Happy Commuter”. Uppdragsgivare: Ramboll. Byrå: Garbergs och DVA.
”Musti Group – Martech för förbättrad kundupplevelse som syns i resultatet”. Uppdragsgivare: Musti Group. Byrå: Remotion.
”The Cold Catching Billboard”. Uppdragsgivare: KLM. Byrå: M&C Saatchi.
”Triggered News”. Uppdragsgivare: Nordnet. Byrå: Remotion.
“VISA Chatvertising”. Uppdragsgivare: VISA. Byrå: Publicis Groupe Sweden.

 

Utöver vinnare i dessa tävlingskategorier, utser juryn även Årets Diamantnyckel – det finaste priset bland tävlingens samtliga guld, silver, och brons – oavsett kategori.

 

Vinnarna offentliggörs den 21 oktober 2021.

 

För mer information:

https://www.guldnyckeln.se

Pia Grahn, SWEDMA 0707688101

Alla artiklar