Meny

  • Nyheter
  • Event
  • Juridik
    • Svensk branschkod för integritetsskydd vid marknadsföring
    • Fråga juristen
    • Information om GDPR
      • FAQ om GDPR
    • Integritetspolicy
    • Juristspalten
    • ADMA – auktoriserad data- och marketingansvarig
      • ADMA – auktoriserad data- och marketingansvarig, brush-up
  • Reklamspärr
    • NIX adresserat
      • NIX adresserat – konsumentinformation
      • NIX adresserat – företagsinformation
      • NIX adresserat – återförsäljare
    • NIX-Telefon
    • Nej tack till reklam
    • NIX-nämnden
  • Rapporter
    • Beställning av Lojalitetsprogramindex 2019
    • Beställning av Martech Report 2020
  • Trygg Data
  • Medlemskap
    • Bli medlem
      • Anslut ditt företag eller din organisation
    • Befintliga medlemmar
    • Detta är SWEDMA
  • Om oss
    • Medarbetare
    • Styrelse
    • Valnämnd
    • Revisorer
    • Stadgar
    • DMA i världen
  • Kontakt
    • Prenumerera på information
  • Nyheter
  • Event
  • Juridik
    • Svensk branschkod för integritetsskydd vid marknadsföring
    • Fråga juristen
    • Information om GDPR
      • FAQ om GDPR
    • Integritetspolicy
    • Juristspalten
    • ADMA – auktoriserad data- och marketingansvarig
      • ADMA – auktoriserad data- och marketingansvarig, brush-up
  • Reklamspärr
    • NIX adresserat
      • NIX adresserat – konsumentinformation
      • NIX adresserat – företagsinformation
      • NIX adresserat – återförsäljare
    • NIX-Telefon
    • Nej tack till reklam
    • NIX-nämnden
  • Rapporter
    • Beställning av Lojalitetsprogramindex 2019
    • Beställning av Martech Report 2020
  • Trygg Data
  • Medlemskap
    • Bli medlem
      • Anslut ditt företag eller din organisation
    • Befintliga medlemmar
    • Detta är SWEDMA
  • Om oss
    • Medarbetare
    • Styrelse
    • Valnämnd
    • Revisorer
    • Stadgar
    • DMA i världen
  • Kontakt
    • Prenumerera på information

Utbildning: Bli auktoriserad data- och marketingansvarig

19 november 2020 av Matilda Nordfeldt

ADMA-utbildning

SWEDMAs ADMA-utbildning är en av de viktigaste utbildningarna för dig som arbetar med datadriven marknadsföring och kommunikation i Sverige och är en kvalitetsstämpel. Utbildningen är mycket uppskattad och har toppbetyg från deltagarna. I ADMA kombineras ett juridiskt perspektiv med marknadsförarens och kursen utgår från vad får man/bör man och hur gör man. Utbildningen ger dig dessutom rätt att kalla dig auktoriserad data- och marketingansvarig (ADMA).

Utbildningen består av dessa block:
Personuppgifter
Marknadsföringskanaler
Utformning av reklam
Effekt och datadriven marknadsföring

Personuppgifter:
Vi går igenom de lagar och regelverk som gäller för insamling och behandling av personuppgifter både i teorin och i praktiken för marknadsförare.

Du får till exempel lära dig:
• Grunderna i Dataskyddsförordningen och lagen om elektronisk kommunikation (LEK)
• Skillnaden mellan samtycke, fullgörande avtal och berättigat intresse
• Om cookies och IP-adresser är personuppgifter
• Hur du bör säkerställa information till kunder och prospekts om cookies och personuppgiftsbehandling
• Vad som gäller om du är personuppgiftsansvarig respektive biträde

Marknadsföringskanaler:
Vi går igenom den legala skillnaden mellan samhällsinformation och marknadsföring.
Vi fortsätter sedan med när vi får kommunicera i vilka kanaler gentemot kunder och prospekts för B2C respektive B2B.
Du får till exempel lära dig:
• Vad marknadsföring är i lagens mening samt i praktiken
• Vilka kanaler som kräver samtycke från mottagaren och vad det innebär
• När ett kundförhållande anses föreligga och vad det betyder för kommunikation i olika kanaler
• Hur du får jobba med profilering och retargeting för att göra relevant marknadsföring

Utformning av reklam

Marknadsföring får inte se ut hursomhelst utan innehållet är hårt reglerat inom olika områden. Vi går igenom två huvudsakliga områden; immaterialrätt respektive marknadsrätt.

Immaterialrätt

Vi går igenom grunderna i immaterialrätt och upphovsrätt. Här händer det mycket just nu och du får till exempel lära dig:
• Vad upphovsrätt på internet innebär
• När lagen om namn och bild i reklam gäller
• Hur du skyddar ett verk, en uppfinning, en idé, ett mönster, etc
• Hur du får använda bilder på nätet i din marknadsföring

Marknadsrätt

Vi går igenom marknadsföringslagen utifrån dess krav på gid sed samt lagens förbud mot vilseledande- respektive aggressiv marknadsföring.
Du får till exempel lära dig:
• Vilka krav som finns på hur marknadsföring ska se ut
• Vad god marknadsföringssed innebär
• Vad vilseledande respektive aggressiv marknadsföring är

SWEDMA bevakar att den svenska branschen för datadriven marknadsföring har tillräckligt hög kompetens och att SWEDMAs medlemsföretag håller sig uppdaterade på området för datadriven marknadsföring och kommunikation. SWEDMA rekommenderar att minst en medarbetare ska vara ADMA-utbildad. Som ADMA-utbildad har du den juridiska utbildning som gör att du ska kunna hantera de flesta frågeställningar som möter en marknadsförare i dag, oavsett vilken eller vilka kanaler du arbetar med. För att kunna arbeta kanaloberoende måste du vara väl förtrogen med de lagar, förordningar och etiska normer som påverkar vardagen för en modern marknadsförare, både i Sverige och inom EU. Därför är ADMA lika angelägen som nödvändig för dig och ditt företag.

ADMA-utbildningen är mycket uppskattad och har toppbetyg från deltagarna. Vid senaste utbildningen gav deltagarna utbildningen ett NPS på 89. Kommentar från en av deltagarna våren 2019: ”I helhet en superbra utbildning. Mycket intressant och lärorikt! Väldigt trevliga föreläsare och utbildningsgrupp.”

NPS: 89

Datum & tid: 17, 18, 24 & 25 mars, kl 9.00–16.00.
Plats: Online samt Swedma, Klara Östra Kyrkogata 2B, Stockholm
Pris exkl moms: Medlem 15 900 kr. Icke medlem 20 900 kr.
Priserna inkluderar kursdokumentation och litteratur.
Sista anmälningsdag: 10 mars 2021.
Övrigt: Anmälan är bindande men kan överlåtas till annan person på företaget. Se för övrigt SWEDMAs villkor för anmälan.

Till anmälan

Om föreläsarna

Ansvarig kursledare för ADMA-utbildningen är SWEDMAs jurist Mattias Grundström

Mattias Grundström är chefsjurist på SWEDMA. Mattias är specialiserad på regler om reklam och marknadsföring och personuppgifter. Mattias har lång och gedigen erfarenhet inom området, bland annat från olika branschorganisationer inom Svenskt Näringsliv. Han har även tidigare varit anställd på Konsumententverket och har representerat Sverige i EU-kommissionens expertgrupp om reklamregler. Mattias ger löpande rådgivning om GDPR till alla våra medlemmar samt håller återkommande uppskattade utbildningar om GDPR.

Föreläsare är också Cecilia Arneving Juhlin som är en initierad marknadsförare med mer än 20 års erfarenhet av CRM, kundanalys och produktledning. Cecilia startade Moderamen Consulting 2011 för att hon vill jobba med kundorientering i företag på djupet. Företag som Cecilia varit anställd på eller konsultat för är bland annat Tele2, SonyEricsson, ICA, Svenska Spel, Telenor, Husqvarna, Comhem

Alexandra Persson, jurist på advokatfirman Baker McKenzie, är vår föreläsare inom immateriell rätt och upphovsrätt.

Arkiverad under: Event, Utbildning

Senaste artiklarna

  • Många svenskar i ECHO Awards jury 2021
  • Vi börjar nu summera ett intensivt år tillsammans med alla er medlemmar och nätverk
  • Mycket på gång hos SWEDMA
  • Martech rapport 2020
  • Trygg Data - certifiera dig nu
  • Sommarhälsningar med data i fokus
  • Corona - Sjukdomen som drabbar både människor och företag
  • Guldnyckeln nummer 38
  • Swedma Certifiering för integritetsskydd vid marknadsföring
  • Data, personuppgifter och marknadsföring i Coronatider

Kommande event

  • Webinar: Att gå från informatör till påverkare
  • Webinar: Reklaminvesteringarna under Covid-19. Summering av 2020 och utblick 2021.
  • Utbildning: Självledarskap – skapa struktur, handlingskraft och välmående in i 2021
  • Utbildning: Bli auktoriserad data- och marketingansvarig
  • Utbildning: CRM diplomutbildning
  • NIX-nämnden
  • FEDMA
  • ICC
  • NIX-Telefon
  • Reklamombudsmannen

Klara Östra Kyrkogata 2 B
111 52 Stockholm
Tel: +46 8 534 802 60
E-post: direkt@swedma.se

Vi använder cookies för att se till att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen kommer vi att anta att du godkänner detta.Ok