25 september 2025

Röda Korset vinner MarTech Award 2025

Under MarTech-dagen den 25 september på Grand Hôtel i Stockholm stod det klart att årets MarTech Award 2025 går till Svenska Röda Korset. Priset delas ut av SWEDMA i samband med lanseringen av MarTech-rapporten 2025, framtagen tillsammans med Differ, Wiraya och Norstat. Syftet är att uppmärksamma hur marknadsföringsteknologi kan bidra till innovation, affärsnytta och ett mer ansvarsfullt arbetssätt.

Juryn lyfte fram Röda Korsets resa från tidiga pionjärer till en mogen aktör som ständigt utvecklar sitt sätt att arbeta. Genom innovation och samarbete har organisationen skapat en plattform som förenar data, teknik och mänsklighet, och som fångar upp intressenternas behov genom hela livscykeln. Ett tydligt exempel på hur mod och nytänkande kan skapa både mening och resultat.

Vi träffade Sofia Svensson, enhetschef för privatmarknad på Svenska Röda Korset, som tog emot priset.


Hur känns det att ta emot MarTech Award för Röda Korset?

”Jag känner mig stolt. Vi på Röda Korset har jobbat hårt för en effektiv kommunikation som gör skillnad på riktigt. Som världens största humanitära rörelse har vi ett ansvar att göra allt vi kan för att hjälpa. Vårt insamlingsarbete är det som möjliggör hjälpen. Vår prioritering att arbeta med martech handlar om det ansvaret, att skapa så stor effekt som möjligt så effektivt som möjligt.”

Vad tror du är den största anledningen till att Röda Korsets martechresa har blivit så framgångsrik?

”Nyfikna och drivna medarbetare. Vi är ett lärande och utforskande gäng som drivs av att göra bra resultat, för vi vet att det gör skillnad för människor i utsatthet. Ett hyfsat stort mått av otålighet och känsla av att inte vara nöjd, att vi kan bättre, är också en viktig anledning. Och såklart att vi haft många bra samarbetspartners, här vill jag särskilt lyfta Miltton Insights och Agillic.”

Vilken har varit den största utmaningen under er resa och hur har ni lyckats övervinna den?

”Röda Korset arbetar med många olika målgrupper och mycket kommunikation som har olika syften. Att tillsammans sätta en gemensam strategi, arbetssätt, prioritera teknisk utveckling, hur vi samlar och hanterar data, och får ihop detta med att säkerställa rätt kompetens har varit, och fortsätter vara, en utmaning. Samtidigt är det hur vi lyckas i just det som ger oss resultat.”

Vilken del av resan är du mest stolt över hittills?

”Att vi var så tidigt ute med Marketing Automation. 2013 implementerade vi vår första MA-plattform och använde från början multichannel-funktioner och byggde relativt avancerade kundprogram för våra givare. Och sen har vi bara jobbat på att ta nästa kliv, och nästa, och nästa.”

Vad tror du att nästa års vinnare av MarTech Award kommer att uppmärksammas för?

”Går ju inte säga annat än att det är de som lyckas hitta rätt i hur vi kan använda olika AI-lösningar på bästa sätt.”

Om du blickar framåt, vad ser du som nästa stora steg för Röda Korset?

”I Sverige och i världen bara ökar de stora hjälpbehoven. Fler behöver mer. Jag tror många känner hopplöshet inför världens utmaningar. Den bästa medicinen är att engagera sig. Röda Korset kan vara det sammanhanget för många. Men då ska vi bli ännu bättre på att möta människor där de är i just sina drivkrafter.

Vår del i att möta den utvecklingen blir såklart också fortsatt effektivisering. Dels hur vi kan använda AI-funktioner på ett bra sätt, inte minst att kunna automatisera innehåll och skapa segment på nya ledder. Men även att än mer sätta den engagerade människan i centrum och öka det totala engagemanget som givare, volontär, second hand-kund, första hjälpare och mycket mer. Engagemang föder engagemang och det behövs mer än någonsin.”


Ett stort grattis till Svenska Röda Korset för vinsten i MarTech Award 2025. Vi ser fram emot att följa deras fortsatta resa och hur de kombinerar teknik, innovation och engagemang för att göra verklig skillnad.

Sofia Svensson, Röda Korset

Alla artiklar