Nya AI-krav i EU: Transparens och ansvar i fokus
Den 2 augusti träder nya AI-regler i kraft inom hela EU regler som riktar sig till företag som utvecklar eller använder avancerade AI-modeller. Det handlar framförallt om så kallade GPAI-modeller, alltså generativa AI-system som kan användas för flera olika syften, som att skapa text, översättningar eller bilder.
Målet med lagstiftningen är att skapa större transparens, ansvar och säkerhet i hur AI utvecklas och används. Företag som lanserar sådana modeller inom EU måste nu redovisa hur modellerna tränats, säkerställa att upphovsrättsliga regler följs och vidta åtgärder för att tekniken ska vara säker för användare.
EU har valt att börja med de modeller som har störst räckvidd och påverkan alltså AI-system som tränats på mycket stora datamängder och kan användas i en mängd olika sammanhang. De modeller som släpps efter den 2 augusti måste direkt uppfylla kraven, medan modeller som redan finns på marknaden har fram till augusti 2027 att anpassas.
Frivillig uppförandekod
För att underlätta omställningen har EU-kommissionen också lanserat en frivillig uppförandekod som företag kan ansluta sig till. Den är inte bindande, men kan fungera som ett praktiskt verktyg för att leva upp till kraven både juridiskt och organisatoriskt. Företag som skriver under och följer koden får dessutom ökad rättssäkerhet och kan undvika en del byråkratiska hinder. Det handlar i grunden om att underlätta utvecklingen av AI som är ansvarsfull, etiskt hållbar och i linje med lagstiftningen.
Även om regelverket främst riktar sig till stora AI-utvecklare, kommer det successivt att påverka hela marknaden, inte minst oss som arbetar med marknadsföring, kommunikation och teknik. När leverantörerna ställer om till ökad transparens, tydligare upphovsrättshantering och bättre säkerhet, kommer det också att påverka hur vi själva kan och bör använda AI i våra verksamheter.
En ny fas
Det här markerar början på en ny fas för AI i Europa, en mer reglerad marknad där öppenhet och ansvar inte bara är juridiska krav utan också viktiga konkurrensfördelar. På SWEDMA följer vi utvecklingen noggrant och kommer att fortsätta guida våra medlemmar i vad det här innebär, både juridiskt och praktiskt. Här är SWEDMA:s etiska riktlinjer för AI i marknadsföring.
Alla artiklar