”SWEDMAs juridiska kompetens ger oss trygghet – och utrymme att vara kreativa”
Så här beskriver Stockholmsmässans marknadschef, Katarina Nyquist, värdet av medlemskapet i SWEDMA.
Att driva marknadsföring på Nordens största mötes- och eventanläggning är en komplex uppgift. För Katarina Nyquist, marknadschef på Stockholmsmässan, handlar det både om att bygga varumärket, utveckla digitaliseringen och skapa en tydlig kommunikation, samtidigt som alla aktiviteter måste ske i linje med gällande lagstiftning.
“Jag ansvarar för vårt centrala marknadsteam, där vi bland annat jobbar med CRM, customer insight, grafisk formgivning och digital marknadsföring. Vi är totalt omkring 20 personer på Stockholmsmässan som arbetar med marknadsföring, press, PR och innehållsskapande.”, berättar hon.
När Katarina började på Stockholmsmässan för snart 3 år sedan var företaget redan medlem i SWEDMA. Och sedan dess har medlemskapet blivit en självklar del av deras vardag.
“Det har aldrig varit aktuellt att lämna. Vi ser ett stort värde i medlemskapet, inte minst tack vare den juridiska kompetensen som vi har tillgång till via SWEDMA.”
Juridisk rådgivning som fungerar i praktiken
För Stockholmsmässan är kontakten med SWEDMAs jurist, Mattias Grundström, en av de mest värdefulla medlemsförmånerna.
“Jag har haft mycket kontakt med Mattias och det är alltid oerhört värdefullt. Han är inte bara extremt kunnig utan också väldigt enkel att ha att göra med, man får snabbt svar och konkreta råd. För oss är det avgörande att kunna kombinera juridisk korrekthet med affärsmässighet, och där är SWEDMA unika”, säger Katarina.
Hon beskriver hur det juridiska stödet gör att Stockholmsmässan kan fortsätta vara kreativa och nå ut med sitt budskap, utan att tumma på integritet eller lagkrav.
“När GDPR kom var det många som blev rädda och satte all kommunikation på paus. Jag har själv varit på företag där man nästan ströp alla utskick av rädsla för att göra fel. Men tack vare rådgivningen från SWEDMA har vi kunnat hitta lösningar som skyddar våra kunders personuppgifter, samtidigt som vi når ut med våra kampanjer. Det är en balans som gör stor skillnad.”
Utbildning och uppdateringar som sparar tid
Stockholmsmässan har även skickat medarbetare på SWEDMAs Marketing & Privacy-certifiering. Utbildningen har, enligt Katarina, gett både djupare förståelse och trygghet i arbetet.
“Det är kursinnehåll som är direkt anpassat för oss som arbetar med marknadsföring. Att dessutom få det till ett medlemspris gör det ännu mer värdefullt.”
Hon framhåller också de löpande uppdateringar och nyhetsbrev som SWEDMA skickar ut.
“Som dataskyddsombud får jag mycket hjälp av det. Jag hinner inte själv bevaka alla nya regler och förändringar som kommer, men med SWEDMAs material vet jag att det är relevant, korrekt och användbart i praktiken. Jag ser det nästan som en kvalitetsstämpel, jag behöver inte ifrågasätta informationen, utan kan direkt ta den vidare in i verksamheten.”
En plattform för nätverkande och framtida samarbeten
Hittills har Stockholmsmässans medlemskap främst handlat om rådgivning, utbildning och kunskap. Men Katarina ser även möjligheter för fler samarbeten framöver.
“Vi är väldigt positiva till att vara med i aktiviteter, webinarier eller partnerskap. Som mässarrangör är vi en bransch som bygger på nätverkande och fysiska möten, så det är självklart för oss att engagera oss mer. Sedan 2019 är Stockholmsmässan – som första anläggning i Stockholm – certifierad enligt ISO 20121, den internationella standarden för hållbarhet vid evenemang. Med vår starka hållbarhetsprofil bidrar vi gärna i frågor som rör hållbar i event.”
Stockholmsmässan är även engagerad i CommToAct, ett initiativ där branschen tillsammans driver hållbar utveckling inom marknadsföring och kommunikation.
Rekommendationen till andra företag
När Katarina får frågan om varför andra företag borde gå med i SWEDMA är svaret tydligt:
“För alla som arbetar med datadriven marknadsföring är SWEDMA en garanti för att få relevant, aktuell och affärsnära kunskap. Medlemskapet gör att du kan känna dig trygg i att du följer lagarna, samtidigt som du får utrymme att vara kreativ och driva din marknadsföring framåt. Det sparar tid, ger trygghet och är en stor tillgång i vår vardag.”

Katarina Nyquist, Marknadschef Stockholmsmässan
Alla artiklar