
Swedma lanserade vid årsskiftet en ny branschkod för integritetsskydd vid marknadsföring.
Att hantera data och personuppgifter på rätt sätt i kommunikation har aldrig varit viktigare. Det råder dock stor osäkerhet på marknaden hur man får arbeta med data och personlig integritet i sin marknadsföring och kommunikation. Integritet och hantering av personuppgifter är en stor del av frågorna kring datadriven marknadsföring. GDPR har satt integritetsfrågan i fokus och e-privacy kommer bibehålla aktualiteten.
Många människor uttrycker oro för hur deras personuppgifter (data) används t.ex. vilka som får del av den eller ”hur mycket företagen vet om mig”. Samtidigt vill företagen använda data för att kunna göra relevant och effektiv marknadsföring. Under året kommer SWEDMA lägga stort fokus på att hjälpa alla medlemsbolag med såväl rådgivning som utbildning inom detta område samt även lansera en certifiering.
Syftet är att hjälpa dig att hantera data tryggt i marknadsföring och att dina kunder skall känna sig säkra i kontakt med ditt företag. Med certifieringen visar du konsumenten att du är en seriös aktör och hanterar data på rätt sätt.
Malin Anglert
vd, SWEDMA