31 augusti 2025

Kommentar på Konsumentverkets rapport om telefonförsäljning

Konsumentverkets senaste rapport föreslår ett totalförbud mot telefonförsäljning eller ett nytt opt in-system. SWEDMA menar att förslagen är ogrundade och riskerar att slå undan en viktig kommunikationskanal för näringslivet. Vi står fast vid att den svenska modellen med opt out via NIX Telefon ger ett bättre och mer effektivt konsumentskydd.


En rapport som går utanför sitt uppdrag

I veckan publicerade Konsumentverket rapporten “Telefonförsäljning, en oönskad, olämplig och djupt problematisk affärsmetod”. Rapporten föreslår antingen ett generellt förbud mot telefonförsäljning eller införandet av ett opt in-system där konsumenter aktivt måste samtycka till säljsamtal i förväg.

Rapporten grundas i ett regeringsuppdrag från maj, där regeringen uttryckligen bad Konsumentverket att inte utreda vare sig ett generellt förbud eller ett skifte till opt in. Trots detta väljer myndigheten att gå längre än sitt uppdrag.


Näringslivets roll och behov utelämnas

Rapporten saknar en balanserad analys av hur företag, både små och stora, använder telefonen som en legitim och ofta nödvändig kommunikationskanal för att nå kunder. Här försvinner helt perspektivet om näringslivets ansvar och möjligheter att arbeta transparent och etiskt.


Telefonförsäljning är inte bedrägeri

Bedrägeri och vilseledande metoder är redan förbjudna enligt lag och ska hanteras med tillsyn och straffrättsliga åtgärder. Att likställa hela försäljningsformen med brottslig verksamhet är ologiskt.

Bedrägerier sker i många andra kanaler, e-post, sms och internet, men ingen skulle på allvar föreslå att vi stänger ned dessa. Ska vi då också stänga av hela telefonen som kommunikationsmedel? Resonemanget håller inte.


Opt in ger inte starkare konsumentskydd

Erfarenheter från andra länder visar att opt in snarare skapar osäkerhet för konsumenter. Samtycken riskerar att samlas in på ett okontrollerat sätt, exempelvis via tävlingar eller erbjudanden, vilket gör att konsumenter tappar överblicken.

Utan ett NIX-register finns det heller ingen central möjlighet att säga nej. I ett opt in-system måste konsumenten själv kontakta varje enskilt företag för att stoppa framtida samtal – en tungrodd och ineffektiv process jämfört med dagens system.

Sverige valde redan för mer än tio år sedan, på Konsumentverkets eget initiativ, att inkludera mobilnummer i NIX-registret. Det gav ett praktiskt och effektivt konsumentskydd som fungerar än i dag.


Självreglering och tillsyn är rätt väg framåt

Branschen har under lång tid utvecklat etiska riktlinjer och regler för god sed i telefonförsäljning. Problemen uppstår framför allt när dessa regler inte följs. Lösningen är därför inte ett totalförbud, utan:

  • skärpt tillsyn mot oseriösa aktörer,
  • tydligare påföljder för överträdelser,
  • och fortsatt utveckling av självregleringen.

SWEDMAs slutsats

Genom att gå utanför uppdraget och driva en egen agenda försvårar Konsumentverket processen för alla inblandade. Vi delar uppfattningen att konsumenter måste skyddas mot oseriösa aktörer men diskussionen måste ske utifrån fakta och balans.

SWEDMA kommer nu att föra dialogen vidare med politisk ledning för att säkerställa att både konsumenternas och näringslivets perspektiv får genomslag. Sverige har tidigare försvarat opt out-modellen i EU:s lagstiftningsarbete, en linje vi står fast vid.

Alla artiklar