26 november 2025

CommToAct Digital Inclusion Award – rösterna bakom priset

Årets vinnare 2025

Med en målgrupp som omfattar merparten av Sveriges arbetande befolkning har Afa Försäkring ett omfattande ansvar i sitt arbete med digital inkludering. Under CommToAct Digital Inclusion Award 2025 i Almedalen utsågs företaget till årets vinnare, ett erkännande för deras långsiktiga, strukturerade och konsekvent genomförda arbete med att skapa digitala tjänster som fungerar för alla.

Vi har träffat Johan Ljungqvist, kommunikationsdirektör på Afa Försäkring, för att prata om priset, vad det betyder i organisationens utveckling och varför tillgänglighet blivit en central del av både hållbarhet och affärsutveckling.


Varför är digital inkludering viktigare än någonsin idag?

Drivkrafterna bakom detta är flera. Dels skärps lagstiftning, exempelvis genom EU:s tillgänglighetsdirektiv, arbetsmiljö och diskrimineringslagen, vilket innebär att både offentliga och privata aktörer i högre grad måste säkerställa att deras produkter, tjänster och miljöer är tillgängliga för alla. Dels ökar medvetenheten och kunskapen i samhället om olika funktionsnedsättningar och därmed ökar också förväntningarna på att vardagliga situationer, arbetsliv och digitala tjänster ska vara inkluderande och tillgängliga för alla. Då vi har en målgrupp som sträcker sig över 90 procent av Sveriges arbetande befolkning är det viktigt att vi tar hänsyn till att man kan ha både permanent, tillfällig och situationsbaserad funktionsnedsättning.


Vilken förändring hoppas ni att ert arbete inspirerar till i branschen?

Tillgänglighet är nödvändigt för att vi ska vara socialt hållbara, det vill säga att bidra till att minska det digitala utanförskapet i samhället och säkerställa allas rätt till samhällets olika funktioner. Vi hoppas att vårt arbete inspirerar andra att få kraft till att göra även små förändringar som gör stor påverkan.


Varför tycker ni att man borde söka till 2026 års CommToAct Digital Inclusion Award?

Genom att delta kan företaget bidra med att sprida goda exempel, höja nivån i branschen och inspirera andra att göra bättre ifrån sig, vilket påverkar inkluderingen i samhället.


Johan Ljungqvist, kommunikationsdirektör på Afa Försäkring

Vill du veta mer om CommToAct Digital inclusion award, samt vara med och tävla? KLICKA HÄR.

Alla artiklar