Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

06 maj 2024

Trygghet vid delning av persondata: ett svenskt perspektiv

I en värld där digitaliseringen är alltmer närvarande är det högst relevant att förstå hur människor hanterar och skyddar sin personliga information. Vi skrev nyligen en artikel om en kanadensisk studie, utförd av Canadian Marketing Association (CMA), som visar att i Kanada är transparens hos företag en nyckelfaktor för att öka privatpersoners vilja att dela med sig av sina personuppgifter.

Studien visar att tre fjärdedelar av kanadensarna känner sig mer bekväma med att dela sina personuppgifter om det finns tydlig information om hur deras data används och möjlighet att justera sina preferenser. Men hur ser det ut i Sverige? 

I Sverige har inga specifika studier utförts som fokuserar på hur företagens transparens påverkar människors trygghet vid delning av personuppgifter. Däremot visar en studie från Internetstiftelsen att de flesta svenskar begränsar sin internetanvändning av integritetsskäl. Studien ger insikt i svenskarnas allmänna inställning till integritet vid användning av digitala plattformar och hur de anpassar sitt beteende för att skydda sin integritet. Det vanligaste sättet att skydda integriteten på internet är genom att undvika vissa sociala plattformar eller begränsa tillgången till personuppgifter för vissa appar. Demografiska faktorer påverkar hur mycket data man delar och hur man begränsar sitt användande. Män tenderar att vara mer återhållsamma med att dela sin data och undvika vissa appar, medan kvinnor är mindre restriktiva när det gäller användning av sociala medier och det de delar där. Kvinnor upplever oftare tekniska hinder och känner sig mer osäkra online jämfört med män.

Bland de yngsta åldersgrupperna är det vanligt att man aktivt begränsar delning av persondata för att undvika riktad reklam och är generellt mer medveten om integritetsskydd. Äldre internetanvändare tenderar att vara mindre oroade över vilken information de delar online, mycket på grund av att de ser sig själva som mindre intressanta mål för reklam. De äldre  är mer oroade för hot som hackare och bedrägerier.

Även om vi bara kan spekulera om hur ökad transparens skulle påverka svenskarnas villighet att dela personuppgifter, så är det tydligt att både Sverige och Kanada har en stark medvetenhet kring integritetsfrågor och datadelning på internet. Genom att företag tar ansvar och hanterar integritetsfrågor på ett ansvarsfullt sätt kan de inte bara bygga förtroende och starka relationer med sina kunder, utan också möta deras förväntningar på integritetsskydd online. Det är en princip som sträcker sig över nationsgränserna.

Alla artiklar