12 oktober 2025

Insikter från EFF Day: När TikTok-drama blir effektiv marknadsföring

På årets EFF Day tog Jonas Eriksson, kreatör och Head of Content på ABBY.WORLD, publiken med bakom kulisserna till Ruset – IQ:s prisbelönta dramaserie på TikTok. Projektet har redan kammat hem Guldägget, 100-wattaren och TikTok Ad Awards – ett tydligt kvitto på kraften i att möta målgruppen på deras egna villkor.


Utmaningen: att nå en generation som dricker mindre

Jonas beskrev den kreativa utmaningen: unga dricker allt mindre alkohol, men få känner till den nya normen. Samtidigt riskerar traditionella informationskampanjer att missa målet på plattformar där underhållning är huvudsyftet.

Lösningen blev en dramaserie i tio delar – där handlingen och relationerna stod i centrum och budskapet om alkohol vävdes in subtilt. På så sätt kunde IQ skapa engagemang utan att tappa trovärdighet.


Interaktivitet och storytelling som driver engagemang

En avgörande framgångsfaktor var distributionen. Genom en öppen casting på TikTok fick hundratals ungdomar chansen att söka en huvudroll. Resultatet: över 455 inskickade bidrag, vilket skapade både delaktighet och förväntan redan innan premiären.

Serien förstärktes också av reflektionsklipp, där skådespelarna diskuterade sina roller och repliker – och bjöd in publiken till egna tankar och samtal.


Resultaten talar sitt tydliga språk

  • 1,5 miljoner organiska visningar
  • 26 000 timmar tittande
  • Kommentarer som efterfrågade en säsong två – något mycket ovanligt för varumärkesdrivet innehåll
  • 71 % av tittarna agerade efter att ha sett serien, jämfört med 29 % i IQ:s tidigare kampanjer

Underhållning före annonsering

Jonas budskap var tydligt: För att nå unga i dagens medielandskap måste varumärken tänka som underhållare, inte annonsörer. Genom att kombinera aktivering, storytelling och subtila budskap kan även svåra ämnen göras relevanta, engagerande och effektiva.

Ruset visar att när målgruppen får uppleva snarare än att informeras – då uppstår verklig effekt.

Alla artiklar