Meny

  • Nyheter
  • Event
  • Juridik
    • Svensk branschkod för integritetsskydd vid marknadsföring
    • Fråga juristen
    • Information om GDPR
      • FAQ om GDPR
    • Integritetspolicy
    • Juristspalten
    • ADMA – auktoriserad data- och marketingansvarig
      • ADMA – auktoriserad data- och marketingansvarig, brush-up
  • Reklamspärr
    • NIX adresserat
      • NIX adresserat – konsumentinformation
      • NIX adresserat – företagsinformation
      • NIX adresserat – återförsäljare
    • NIX-Telefon
    • Nej tack till reklam
    • NIX-nämnden
  • Rapporter
    • Beställning av Lojalitetsprogramindex 2019
    • Beställning av Martech Report 2020
  • Trygg Data
  • Medlemskap
    • Bli medlem
      • Anslut ditt företag eller din organisation
    • Befintliga medlemmar
    • Detta är SWEDMA
  • Om oss
    • Medarbetare
    • Styrelse
    • Valnämnd
    • Revisorer
    • Stadgar
    • DMA i världen
  • Kontakt
    • Prenumerera på information
  • Nyheter
  • Event
  • Juridik
    • Svensk branschkod för integritetsskydd vid marknadsföring
    • Fråga juristen
    • Information om GDPR
      • FAQ om GDPR
    • Integritetspolicy
    • Juristspalten
    • ADMA – auktoriserad data- och marketingansvarig
      • ADMA – auktoriserad data- och marketingansvarig, brush-up
  • Reklamspärr
    • NIX adresserat
      • NIX adresserat – konsumentinformation
      • NIX adresserat – företagsinformation
      • NIX adresserat – återförsäljare
    • NIX-Telefon
    • Nej tack till reklam
    • NIX-nämnden
  • Rapporter
    • Beställning av Lojalitetsprogramindex 2019
    • Beställning av Martech Report 2020
  • Trygg Data
  • Medlemskap
    • Bli medlem
      • Anslut ditt företag eller din organisation
    • Befintliga medlemmar
    • Detta är SWEDMA
  • Om oss
    • Medarbetare
    • Styrelse
    • Valnämnd
    • Revisorer
    • Stadgar
    • DMA i världen
  • Kontakt
    • Prenumerera på information

Svensk tolkning av GDPR liberal

18 december 2018 av Camilla Sjögren

Mattias Grundström
euflagga

GDPR fortsätter att generera frågor från medlemmarna. I kontakterna med SWEDMAs motsvarigheter i Europa så kan jag notera att vi i Sverige trots allt gör en jämförelsevis liberal tolkning av GDPR vad avser reklam och marknadsföring. Datainspektionen i Nederländerna driver exempelvis frågan att det krävs samtycke för att behandla personuppgifter för marknadsföringsändamål. Andra länder menar att all profilering kräver samtycke. I en tid då i princip alla efterfrågar relevant information känns det märkligt att se hur myndigheterna försöker försvåra det. Informationskravet och möjligheten för den enskilde att tacka nej räcker enligt mitt förmenande väl och är en rimlig balans.

I Portugal dömdes det nyligen ut böter i storleksordningen € 400 000 (alltså ca 4 miljoner kronor). Det drabbade ett sjukhus och beloppets storlek berodde framför allt dels för att det slarvat med behörighetsbegränsningen och dels för att uppgifterna var känsliga (patientdata). I Tyskland utdömdes böter om € 20 000 till ett företag som drabbats av hackare. Det ”låga beloppet” förklaras av att företaget samarbetat bra med tillsynsmyndigheten.

Beträffande ePrivacy så tycks arbetet med förordningen ha kört fast. De gjordes nyligen ett försök att lösa upp vissa knutar genom att lyfta frågan till högre politisk nivå. Min tolkning av det är att länderna fortfarande står en bra bit ifrån varandra och att förordningen knappast kommer att vara färdigförhandlad i tid för att nuvarande EU-parlament ska hinna med den. När förordningen väl är på plats kan det eventuellt bli så att Sverige får ta ställning till om man vill införa ytterligare begränsningar (idag finns en sådan möjlighet för medlemsländerna).

Arkiverad under: Internationellt, Juridik & etik, Juristspalten, Nyheter

Senaste artiklarna

  • Många svenskar i ECHO Awards jury 2021
  • Vi börjar nu summera ett intensivt år tillsammans med alla er medlemmar och nätverk
  • Mycket på gång hos SWEDMA
  • Martech rapport 2020
  • Trygg Data - certifiera dig nu
  • Sommarhälsningar med data i fokus
  • Corona - Sjukdomen som drabbar både människor och företag
  • Guldnyckeln nummer 38
  • Swedma Certifiering för integritetsskydd vid marknadsföring
  • Data, personuppgifter och marknadsföring i Coronatider

Kommande event

  • Webinar: Eyes don’t lie. Så når du bättre medieeffekt med hjälp av Eye Tracking
  • Utbildning: Skapa affärsmöjligheter och arbeta datadrivet med LinkedIn & Social Selling.
  • Utbildning: Självledarskap – skapa struktur, handlingskraft och välmående in i 2021
  • Utbildning: Bli auktoriserad data- och marketingansvarig
  • NIX-nämnden
  • FEDMA
  • ICC
  • NIX-Telefon
  • Reklamombudsmannen

Klara Östra Kyrkogata 2 B
111 52 Stockholm
Tel: +46 8 534 802 60
E-post: direkt@swedma.se

Vi använder cookies för att se till att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen kommer vi att anta att du godkänner detta.Ok