Meny

  • Nyheter
  • Event
  • Juridik
    • Allmänna och etiska regler
    • Information om GDPR
      • FAQ om GDPR
    • Fråga juristen
    • Integritetspolicy
    • Juristspalten
    • ADMA – auktoriserad data- och marketingansvarig
      • ADMA – auktoriserad data- och marketingansvarig, brush-up
    • Vanliga frågor
  • Reklamspärr
    • NIX adresserat
      • NIX adresserat – konsumentinformation
      • NIX adresserat – företagsinformation
      • NIX adresserat – återförsäljare
    • NIX-Telefon
    • Nej tack till reklam
    • DM-nämnden
  • Rapporter
    • Beställning av Lojalitetsprogramindex 2019
    • Beställning av Martech Report 2019
  • Medlemskap
    • Bli medlem
      • Anslut ditt företag eller din organisation
    • Befintliga medlemmar
    • Befintliga associerade medlemmar
    • Detta är SWEDMA
  • Om oss
    • Medarbetare
    • Styrelse
    • Valnämnd
    • Revisorer
    • Stadgar
    • DMA i världen
  • Kontakt
    • Prenumerera på information
  • Nyheter
  • Event
  • Juridik
    • Allmänna och etiska regler
    • Information om GDPR
      • FAQ om GDPR
    • Fråga juristen
    • Integritetspolicy
    • Juristspalten
    • ADMA – auktoriserad data- och marketingansvarig
      • ADMA – auktoriserad data- och marketingansvarig, brush-up
    • Vanliga frågor
  • Reklamspärr
    • NIX adresserat
      • NIX adresserat – konsumentinformation
      • NIX adresserat – företagsinformation
      • NIX adresserat – återförsäljare
    • NIX-Telefon
    • Nej tack till reklam
    • DM-nämnden
  • Rapporter
    • Beställning av Lojalitetsprogramindex 2019
    • Beställning av Martech Report 2019
  • Medlemskap
    • Bli medlem
      • Anslut ditt företag eller din organisation
    • Befintliga medlemmar
    • Befintliga associerade medlemmar
    • Detta är SWEDMA
  • Om oss
    • Medarbetare
    • Styrelse
    • Valnämnd
    • Revisorer
    • Stadgar
    • DMA i världen
  • Kontakt
    • Prenumerera på information

Safe Harbor 2 – en möjlighet?

28 januari 2016 av webbredaktionen

I en rapport, gjord på uppdrag av EU-kommissionen, har den amerikanska advokatbyrån Sidley gjort en genomgående analys av det amerikanska rättskyddet för behandlingen av personuppgifter. Skälet för detta är att bemöta den kritik som EU-domstolen har gentemot det amerikanska rättskyddet för icke-amerikanska medborgare och som ligger till grund för att Safe Harbor-avtalet förklarades ogiltigt den 6 oktober 2015.

EU-domstolen konstaterade i sin dom att ett av skälen till att underkänna avtalet var att den amerikanska nationella säkerheten, allmänintresset och brottsbekämpningen inom USA ägde företräde framför Safe Harbor-programmet. Detta var, enligt domstolen, ett intrång från de amerikanska myndigheternas sida i enskilda personers grundläggande rättigheter. (Se även https://swedma.se/eu-domstolen-underkanner-safe-harbor/.)

Som svar på detta har Sidley har i sin rapport jämfört rättsskyddet för EU-medborgare i åtta medlemsstater (Belgien, Frankrike, Irland, Italien, Nederländerna, Polen, Storbritannien och Tyskland) och kommit fram till att det skydd som USA erbjuder sina medborgare gentemot statlig övervakning är fullt jämförbart med det i dessa åtta stater. USAs övervakningsinsatser uppfyller nu, minst lika bra som motsvarande insatser i dessa åtta stater, kraven som ställs upp i domen på att de ska vara specifika, tidsmässigt begränsade, stå under en tillsynsmyndighets kontroll samt kunna överklagas i domstol.

Ett annat problem, enligt domstolen, var att EU-medborgare inte kunde skyddas enligt den amerikanska konstitutionen vad det gäller rätten till privatliv då den endast är tillämpbar på medborgare i USA. För att lösa detta har president Barack Obama utfärdat ett Presidential Policy Directive som utfäster motsvarande rättigheter för bland annat EU-medborgare.

Slutligen har USA, enligt Sidleys rapport, ett växande, flexibelt och dynamiskt system av federala och statliga regelverk som uppfyller EUs krav på adekvat skydd för personuppgifter. Därmed skulle det finnas en rättslig grund för att kunna skriva ett nytt Safe Harbor-avtal.

Rapporten kommer i precis rätt läge för EU för att övertyga dataskyddsmyndigheterna inom EU om att vi kan skriva ett nytt avtal med USA innan deras deadline löper ut den 1 februari. SWEDMA är försiktigt optimistiska, särskilt mot bakgrund av att skillnaden mellan vad som i USA respektive inom EU definieras vara en personuppgift inte alls berörs av rapporten.

Här hittar du rapporten i sin helhet och, om du föredrar det, en sammanfattning av den.

Arkiverad under: Globalt & lokalt, Internationellt, Juridik & etik, Juristspalten, Nyheter

Senaste artiklarna

  • Lagar, trender och medlemsnytta
  • Trendspaning från ECHO awards
  • Morgondagens kundresor
  • En fulladdad höst med FEDMA på besök
  • Trendspaning från DMEXCO - en av världens största Martech-konferenser
  • Välkomna tillbaka!
  • 9 svenskar i Echo Awards jury
  • Vi har flyttat!
  • Trevlig sommar!
  • Ny styrelse i SWEDMA

Kommande event

  • Framtidens marknadsföring: Personalisering
  • Lär dig mer om datadriven marknadsföring med Bisnode och Vendemore
  • Swedma på turné: Välkommen till ett seminarium om kundlojalitet, systemstöd och om att vara kundcentrisk - Stockholm
  • SWEDMAs ADMA-utbildning ”Auktoriserad data- och marketingansvarig” – nu även i Göteborg
  • DM-nämnden
  • FEDMA
  • ICC
  • NIX-Telefon
  • Reklamombudsmannen

Klara Östra Kyrkogata 2 B
111 52 Stockholm
Tel: +46 8 534 802 60
E-post: direkt@swedma.se

Vi använder cookies för att se till att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen kommer vi att anta att du godkänner detta.Ok