Meny

  • Nyheter
  • Event
  • Juridik
    • Svensk branschkod för integritetsskydd vid marknadsföring
    • Fråga juristen
    • Information om GDPR
      • FAQ om GDPR
    • Integritetspolicy
    • Juristspalten
    • ADMA – auktoriserad data- och marketingansvarig
      • ADMA – auktoriserad data- och marketingansvarig, brush-up
  • Reklamspärr
    • NIX adresserat
      • NIX adresserat – konsumentinformation
      • NIX adresserat – företagsinformation
      • NIX adresserat – återförsäljare
    • NIX-Telefon
    • Nej tack till reklam
    • NIX-nämnden
  • Rapporter
    • Beställning av Lojalitetsprogramindex 2019
    • Beställning av Martech Report 2020
  • Trygg Data
  • Medlemskap
    • Bli medlem
      • Anslut ditt företag eller din organisation
    • Befintliga medlemmar
    • Detta är SWEDMA
  • Om oss
    • Medarbetare
    • Styrelse
    • Valnämnd
    • Revisorer
    • Stadgar
    • DMA i världen
  • Kontakt
    • Prenumerera på information
  • Nyheter
  • Event
  • Juridik
    • Svensk branschkod för integritetsskydd vid marknadsföring
    • Fråga juristen
    • Information om GDPR
      • FAQ om GDPR
    • Integritetspolicy
    • Juristspalten
    • ADMA – auktoriserad data- och marketingansvarig
      • ADMA – auktoriserad data- och marketingansvarig, brush-up
  • Reklamspärr
    • NIX adresserat
      • NIX adresserat – konsumentinformation
      • NIX adresserat – företagsinformation
      • NIX adresserat – återförsäljare
    • NIX-Telefon
    • Nej tack till reklam
    • NIX-nämnden
  • Rapporter
    • Beställning av Lojalitetsprogramindex 2019
    • Beställning av Martech Report 2020
  • Trygg Data
  • Medlemskap
    • Bli medlem
      • Anslut ditt företag eller din organisation
    • Befintliga medlemmar
    • Detta är SWEDMA
  • Om oss
    • Medarbetare
    • Styrelse
    • Valnämnd
    • Revisorer
    • Stadgar
    • DMA i världen
  • Kontakt
    • Prenumerera på information

Röda trådar i Los Angeles

27 oktober 2016 av Camilla Sjögren

Tore Thallaug

Då var vi hemma från DMAs årliga konferens &THEN, som den här gången hölls i Los Angeles. Jag vill passa på att tacka alla som reste med oss, ett härligt gäng. Tillsammans fick vi massor av inspiration, nya insikter och spännande samtal. Våra kollegor i USA började helt sonika med att avisera ett skifte för vad de anser att DMA står för. De gjorde en transformation från Direct Marketing Association till Data & Marketing Association. En lek med ord kan tyckas, som säkert kan diskuteras, fast helt klart är att DM är så mycket mer idag än bara kanalval, som det så ofta har uttolkats. Det är i grunden responsdrivande marknadsföring som fortfarande är direkt men idag är det än mer tonvikt på data, analys och metod som ligger till grund för diverse aktiviteter i olika kanaler …

Ska man plocka upp någon röd tråd från konferensen var det väl snarast att det fanns flera trådar i olika röda nyanser. Visst talades det mycket om digitaliseringen och den tekniska utvecklingen. Vi blir allt mer sammanlänkade – idag är 3 miljarder människor uppkopplade och om några år finns det 50 miljarder ”maskiner” i dessa gigantiska nätverk – det kommer att påverka oss alla. Konsumenter kommer i framtiden att lämna ifrån sig allt mer information för att få relevanta erbjudanden och kommunikation, i övrigt kommer de att välja bort. Det blir alltså skifte på förarplatsen, och företag kommer att hamna i budprocesser för att få tillgång till oss och informationen om oss. Exakt i vilket tempo förändringen sker är svårt att sia om. Samtidigt som vi fascineras av nya möjligheter, handlar det också mycket om personliga relationer och att vi aldrig får glömma att vi är människor av kött och blod. Det var även intressant att se att ett av de mest välbesökta seminarierna jag var på, handlade om traditionell DR och hur den bidrar att driva försäljning. Just begreppet försäljning skulle vi behöva mer av …

Jag tycker att det var genomgående bra kvalitet på talare och debatter, och jag upplever att allt fler försöker gå från vad och varför till hur. Såväl här hemma som ”over there” har det varit för lite hur. Visst är det så att marknadsföringen blir allt mer datadriven och att vi blir allt bättre på att skapa insikter i vår strävan av att göra kommunikationen relevant och långsiktig; vi pratar mycket om att bygga lojalitet och hållbara relationer, men samtidigt tappar vi bort försäljningen och inte minst nyförsäljningen. Det är urbra att vi kan skapa allt högre lojalitet och en skara trogna kunder, men om vi inte säljer till fler och hittar de som ännu inte hittat oss, kommer vi sakta att erodera såväl kundbaser som möjligheten att skapa tillväxt. I USA har de försäljning i sitt DNA och tappar därför inte fokus. Här hemma har vi inte riktigt samma tradition. Det medför att vi nu, i vår iver att lägga allt krut på att skapa lojala befintliga kunder, riskerar att tappa bort en redan svag säljkultur. Varning utfärdas …

Jag menar att vi har en övertro på olika hypade företeelser och kortlivade begrepp, när vi istället borde se marknadsföring och försäljning som en helhet där allt hänger ihop och genererar intäkter. Allt går inte att sälja digitalt och uppmärksamhet är inte per definition detsamma som ökad försäljning och extra klirr i kassan. Alla vet att vi är inne i en transformation från analogt till digitalt – självklart förändras spelplanen och vi kan inte sitta som ”lame ducks”. Men – jag tror ändå att en viss tröghet och tilltro till beprövade uttryck och kanalval, som vi vet ger affärsnytta, kan vara en smart strategi. Inte minst nu när de flesta nervöst rusar runt i flock som vilda mustanger på prärien …

Lite som en skenande hjord mustanger kändes det också när alla rusade in till den sista huvudtalaren på konferensen, basketlegenden Kobe Bryant. Amerikaner älskar sina sportstjärnor och de som byggt en förmögenhet på idrottsarenorna förväntas också själva ge tillbaka. Trenden med ”giving and social responsibility” håller i sig och kommer att bli en signifikant ingrediens i framtiden. Slutspanat för denna gång, nästa år hålls &THEN i New Orleans. Då blir det jazz …

Arkiverad under: Allmänt, Internationellt, Nyheter Taggad som: &then, direktmarknadsföring, direktreklam, dm, dma, dr, internationellt, kommentar, los angeles 2016, marknadsekonomi, marknadsföring, reklam, sociala medier, strategi, varumärke

Senaste artiklarna

  • Många svenskar i ECHO Awards jury 2021
  • Vi börjar nu summera ett intensivt år tillsammans med alla er medlemmar och nätverk
  • Mycket på gång hos SWEDMA
  • Martech rapport 2020
  • Trygg Data - certifiera dig nu
  • Sommarhälsningar med data i fokus
  • Corona - Sjukdomen som drabbar både människor och företag
  • Guldnyckeln nummer 38
  • Swedma Certifiering för integritetsskydd vid marknadsföring
  • Data, personuppgifter och marknadsföring i Coronatider

Kommande event

  • Webinar: Att gå från informatör till påverkare
  • Webinar: Reklaminvesteringarna under Covid-19. Summering av 2020 och utblick 2021.
  • Utbildning: Självledarskap – skapa struktur, handlingskraft och välmående in i 2021
  • Utbildning: Bli auktoriserad data- och marketingansvarig
  • Utbildning: CRM diplomutbildning
  • NIX-nämnden
  • FEDMA
  • ICC
  • NIX-Telefon
  • Reklamombudsmannen

Klara Östra Kyrkogata 2 B
111 52 Stockholm
Tel: +46 8 534 802 60
E-post: direkt@swedma.se

Vi använder cookies för att se till att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen kommer vi att anta att du godkänner detta.Ok