Meny

  • Nyheter
  • Event
  • Juridik
    • Allmänna och etiska regler
    • Information om GDPR
      • FAQ om GDPR
    • Fråga juristen
    • Integritetspolicy
    • Juristspalten
    • Om ADMA
    • Vanliga frågor
  • Reklamspärr
    • NIX adresserat
      • NIX adresserat – konsumentinformation
      • NIX adresserat – företagsinformation
      • NIX adresserat – återförsäljare
    • NIX-Telefon
    • Nej tack till reklam
    • DM-nämnden
  • Undersökningar
  • Medlemskap
    • Bli medlem
      • Anslut ditt företag eller din organisation
    • Befintliga medlemmar
      • Aktiva arbetsgrupper
    • Bli associerad medlem
      • Anslut ditt företag eller din organisation
    • Befintliga associerade medlemmar
    • Därför är vi med i SWEDMA
    • Vad är egentligen SWEDMA?
  • Om oss
    • Medarbetare
    • Styrelse
    • Valnämnd
    • Revisorer
    • Stadgar
    • DMA i världen
    • Vad är Direkt?
  • Kontakt
    • Press
    • Prenumerera på information
  • Nyheter
  • Event
  • Juridik
    • Allmänna och etiska regler
    • Information om GDPR
      • FAQ om GDPR
    • Fråga juristen
    • Integritetspolicy
    • Juristspalten
    • Om ADMA
    • Vanliga frågor
  • Reklamspärr
    • NIX adresserat
      • NIX adresserat – konsumentinformation
      • NIX adresserat – företagsinformation
      • NIX adresserat – återförsäljare
    • NIX-Telefon
    • Nej tack till reklam
    • DM-nämnden
  • Undersökningar
  • Medlemskap
    • Bli medlem
      • Anslut ditt företag eller din organisation
    • Befintliga medlemmar
      • Aktiva arbetsgrupper
    • Bli associerad medlem
      • Anslut ditt företag eller din organisation
    • Befintliga associerade medlemmar
    • Därför är vi med i SWEDMA
    • Vad är egentligen SWEDMA?
  • Om oss
    • Medarbetare
    • Styrelse
    • Valnämnd
    • Revisorer
    • Stadgar
    • DMA i världen
    • Vad är Direkt?
  • Kontakt
    • Press
    • Prenumerera på information

Nej tack till reklam

De hushåll som inte vill ha oadresserad direktreklam kan tacka nej genom att sätta upp en skylt på dörren med texten ”Nej tack, ingen reklam” eller liknande. Sådana skyltar respekteras av utdelningsföretag som är medlemmar i SWEDMA liksom av PostNords brevbärare. Både SWEDMA och PostNord har träffat överenskommelser med Konsumentverket om att respektera sådana skyltar.

Överenskommelsen mellan SWEDMA och Konsumentverket lyder:
”SWEDMA åtar sig att bland sina medlemmar, bl a genom information och i utbildning, verka för att de vid distribution av oadresserad kommersiell direktreklam ej utdelar eller låter utdela sådan reklam till hushåll som genom skylt på dörren eller annat sätt tydligt klargjort att de inte önskar sådan reklam.”

Överenskommelsen mellan PostNord och Konsumentverket lyder:
”För oadresserad kommersiell gruppreklam åtar sig PostNord att tillhandahålla sina kunder ett distributionssystem, där sådan reklam ej utdelas till enskilda hushåll som genom skylt på dörren eller på annat sätt klargjort att de ej önskar att få sådan reklam.”

Information
Konsumentverket har åtagit sig att informera konsumenterna om möjligheten att avböja mottagande av oadresserad direktreklam.

DM-nämnden
Om du vill anmäla ett företag som du anser bryter mot överenskommelsen om ”Nej tack till reklam”, tar du kontakt med DM-nämnden. 

Dokument

  • Juridik
    • Allmänna villkor för DM, rev. 201604
      • Stöddokument för allmänna leveransvillkor
    • General Conditions DM, rev. 2016
    • Branschreglerna (God sed)
    • Etiska regler för adresserad direktreklam (ADR), rev. 201208
    • Etiska regler för oadresserad direktreklam (ODR), rev. 201208
    • Etiska regler för telemarketing (TM) till företag
    • Etiska regler för försäljning och marknadsföring över telefon till konsument, rev. 201611
    • Etiska regler för marknadsföring till företag via e-post, reviderade 201308
    • Etiska regler för marknadsföring till privatpersoner via e-post, reviderade 201308
    • 10 viktiga punkter vid marknadsföring till privatperson via e-post
    • Etiska regler för sökmarknadsföring – sponsrade länkar
    • Etiska regler för sökmarknadsföring – sökmotoroptimering
    • Etiska regler för mobil marknadsföring, reviderade 201308
    • Förberedelser inför EUs dataskyddsförordning – vägledning för personuppgiftsansvariga
    • Samhällsinformation eller marknadsföring?
    • Mall för avtal mellan personuppgiftsansvarig och personuppgiftsbiträde [Word]
    • Mall för avtal mellan personuppgiftsansvarig och personuppgiftsbiträde [PDF]
  • Information om GDPR
    • Anpassning till dataskyddsförordningen – en guide i korta drag
    • FAQ om GDPR
    • Förberedelser inför EUs dataskyddsförordning – vägledning för personuppgiftsansvariga
    • Bli proffs på GDPR i din egen takt (komplett mobilkurs från 750 kr)
  • Reklamspärr
    • Branschreglerna (God sed)
    • Samhällsinformation eller marknadsföring?
  • Undersökningar
    • The Global Review of Data-Driven Marketing and Advertising 2016 – internationell undersökning om tillståndet för direkt och interaktiv marknadsföring | Kostnadsfri
    • CRM-barometern 2017. En trendrapport kring svenska organisationers CRM-arbete | Kostnadsfri
    • ODR och bilagor mot 2020. En rapport och analys av framtiden för ODR och bilagor | Kostnadsfri
    • Rapport om e-postkommunikation – SWEDMAs rapport om e-postkommunikation 2014 | Kostnadsfri
  • Medlemskap
    • Ansökan om associering
    • Ansökan om medlemskap
    • Informationsbroschyr om SWEDMA
  • Om SWEDMA
    • Informationsbroschyr om SWEDMA
    • Stadgar, rev. 20140411
    • Årsberättelse 2011
    • Årsberättelse 2012
    • Årsberättelse 2013
    • Årsberättelse 2014
    • Årsberättelse 2015
    • Årsberättelse 2016
  • DM-nämnden
  • FEDMA
  • ICC
  • NIX-Telefon
  • Reklamombudsmannen

Besök: Kungsgatan 62, Stockholm
Postadress: Box 22500, 104 22 Stockholm
Tel: +46 8 534 802 60
E-post: direkt@swedma.se

Vi använder cookies för att se till att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen kommer vi att anta att du godkänner detta.Ok