Meny

  • Nyheter
  • Event
  • Juridik
    • Svensk branschkod för integritetsskydd vid marknadsföring
    • Fråga juristen
    • Information om GDPR
      • FAQ om GDPR
    • Integritetspolicy
    • Juristspalten
    • ADMA – auktoriserad data- och marketingansvarig
      • ADMA – auktoriserad data- och marketingansvarig, brush-up
  • Reklamspärr
    • NIX adresserat
      • NIX adresserat – konsumentinformation
      • NIX adresserat – företagsinformation
      • NIX adresserat – återförsäljare
    • NIX-Telefon
    • Nej tack till reklam
    • NIX-nämnden
  • Rapporter
    • Beställning av Lojalitetsprogramindex 2019
    • Beställning av Martech Report 2020
  • Trygg Data
  • Medlemskap
    • Bli medlem
      • Anslut ditt företag eller din organisation
    • Befintliga medlemmar
    • Detta är SWEDMA
  • Om oss
    • Medarbetare
    • Styrelse
    • Valnämnd
    • Revisorer
    • Stadgar
    • DMA i världen
  • Kontakt
    • Prenumerera på information
  • Nyheter
  • Event
  • Juridik
    • Svensk branschkod för integritetsskydd vid marknadsföring
    • Fråga juristen
    • Information om GDPR
      • FAQ om GDPR
    • Integritetspolicy
    • Juristspalten
    • ADMA – auktoriserad data- och marketingansvarig
      • ADMA – auktoriserad data- och marketingansvarig, brush-up
  • Reklamspärr
    • NIX adresserat
      • NIX adresserat – konsumentinformation
      • NIX adresserat – företagsinformation
      • NIX adresserat – återförsäljare
    • NIX-Telefon
    • Nej tack till reklam
    • NIX-nämnden
  • Rapporter
    • Beställning av Lojalitetsprogramindex 2019
    • Beställning av Martech Report 2020
  • Trygg Data
  • Medlemskap
    • Bli medlem
      • Anslut ditt företag eller din organisation
    • Befintliga medlemmar
    • Detta är SWEDMA
  • Om oss
    • Medarbetare
    • Styrelse
    • Valnämnd
    • Revisorer
    • Stadgar
    • DMA i världen
  • Kontakt
    • Prenumerera på information

Ny svensk branschkod för integritetsskydd vid marknadsföring

8 januari 2020 av Malin Anglert

Vi får många frågor från våra medlemmar om hur de skall arbeta med data och personlig integritet på rätt sätt. De handlar om hur länge vi får spara data, hur vi får samla in data och vilka kanaler vi kan kommunicera i.  För att underlätta för alla medlemmar har vi under 2019 arbetat med att uppdatera våra etiska direktiv. Vi har också utökat vår rådgivning och utbildningsportfölj med fokus på personlig integritet och marknadsföring.

Inför 2020 lanserar vi nu den nya branschkoden med uppdaterade riktlinjer. Branschkoden syftar till att säkerställa ett ansvarsfullt uppträdande inom det svenska näringslivet och ger ett erforderligt skydd för den personliga integriteten. Koden omfattar marknadsföring riktad till konsumenter (B2C) och är ett samlat dokument som ersätter de tidigare branschreglerna.

Detta ska ge vägledning i integritetsskydd vid marknadsföring och behandling av personuppgifter för marknadsföringsändamål. Branschkoden ska vidare främja en enhetlig tillämpning av dessa regler.

Branschkoden utgör god affärssed i Sverige och för efterlevnaden av Branschkoden svarar Etiska Nämnden för Direktmarknadsföring (DM-nämnden) för.

Här hittar ni den nya  branschkoden.

Vid frågor kontakta vår förbundsjurist Mattias Grundström

Arkiverad under: Nyheter

Senaste artiklarna

  • Många svenskar i ECHO Awards jury 2021
  • Vi börjar nu summera ett intensivt år tillsammans med alla er medlemmar och nätverk
  • Mycket på gång hos SWEDMA
  • Martech rapport 2020
  • Trygg Data - certifiera dig nu
  • Sommarhälsningar med data i fokus
  • Corona - Sjukdomen som drabbar både människor och företag
  • Guldnyckeln nummer 38
  • Swedma Certifiering för integritetsskydd vid marknadsföring
  • Data, personuppgifter och marknadsföring i Coronatider

Kommande event

  • Webinar: Eyes don’t lie. Så når du bättre medieeffekt med hjälp av Eye Tracking
  • Utbildning: Skapa affärsmöjligheter och arbeta datadrivet med LinkedIn & Social Selling.
  • Utbildning: Självledarskap – skapa struktur, handlingskraft och välmående in i 2021
  • Utbildning: Bli auktoriserad data- och marketingansvarig
  • NIX-nämnden
  • FEDMA
  • ICC
  • NIX-Telefon
  • Reklamombudsmannen

Klara Östra Kyrkogata 2 B
111 52 Stockholm
Tel: +46 8 534 802 60
E-post: direkt@swedma.se

Vi använder cookies för att se till att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen kommer vi att anta att du godkänner detta.Ok