• Event
  • / Personlig integritet och datadriven marknadsföring – vad får man egentligen göra?

Personlig integritet och datadriven marknadsföring – vad får man egentligen göra?

Datum: 23 – 24 sep

Tid: 9.00–12.00

Som marknadsförare idag behöver man inte enbart förstå alla möjligheter som digitaliseringen och datadriven marknadsföring medför utan även vad man får och inte får göra enligt olika lagar för att leverera en relevant kundupplevelse.

Snart två år efter att GDPR trätt i kraft är förvirringen fortfarande stor på många marknads- och CRM avdelningar när det gäller hur man egentligen får hantera personuppgifter i den digitala samt datadrivna marknadsföringsvärlden. Allt är inte glasklart men viss konsensus börjar utkristalliseras i branschen kring t.ex. cookie-samtycken, retargeting och sociala medier. Under denna utbildning kommer du bland annat få vägledning om vilka lagar som reglerar digital marknadsföring, konkreta exempel på vad du får respektive inte får göra samt enkla lathundar och presentationer att ta med dig som beskriver de vanligaste situationerna.


Lärare är Cecilia Arneving Juhlin, Moderamen Consulting och Mattias Grundström, Swedma. Tillsammans kompletterar de varandras kompetenser och kan därmed förklara på både trovärdigt och konkret sätt vad som egentligen gäller.

Bild huvudföreläsare

Cecilia Arneving Juhlin

Cecilia är faktiskt inte jurist utan en initierad marknadsförare med mer än 20 års erfarenhet av CRM, kundanalys och datadriven marknadsföring. Cecilia startade Moderamen Consulting 2011 för att hon vill jobba med kundorientering i företag på djupet.

Bild huvudföreläsare

Mattias Grundström

Mattias är uppskattad jurist hos Swedma med gedigen kunskap om konsument- och marknadsrätt och har en bakgrund från bland annat Konsumentverket.


Innehåll

På denna kurs går vi därför igenom bland annat:

Vilka lagar måste man ha koll på inom området datadriven samt digital marknadsföring?
Är cookies och andra digitala spårningstekniker som t ex pixlar och local storage personuppgifter? Hur ser ett lagligt cookie-samtycke ut? Kan man fortsätta använda retargeting som innan GDPR?
Vad är bra och lagliga sätt att använda kunddata tvärs kanaler som CRM, egen webb och retargeting?

Program 23 sept:

09.00 – 10.00 Vilka lagar reglerar området datadriven samt digital marknadsföring?
10.00 – 10.15 Paus
10.15 – 12.00 Grunderna i GDPR i praktiken

Program 24 sept:

9.00 – 10.00 Vi djupdyker i vad som gäller för cookies och andra spårningstekniker samt tittar på bra och dåliga exempel på ”cookie-samtycken”
10.00 – 11.00 Reglerna för hur personuppgifter får användas för digital marknadsföring beror på flera olika saker som t ex kanal, kundförhållande/prospekt, erbjudande, etc. Vi reder ut begreppen med praktiska exempel och övningar.
11.00-11.15 Paus
11.15-12.00 Fortsättning och sammanfattning

Det här får du med dig

– Vägledning om vilka lagar som reglerar digital marknadsföring och på vilket sätt
– Konkreta exempel på vad man får – respektive inte får – göra inom området
– Enkla ”lathundar” för de vanligaste situationerna att ta med dig hem
– Allt presentationsmaterial

För vem?

Om du är marknadschef eller jobbar med digital marknadsföring, datadrivna mediaköp, personalisering av web, CRM, etc så är denna kurs något för dig. Även bolagsjurister har nytta av denna utbildning.

Inför kursen

Inga specifika förberedelser krävs.

Datum & tid:

Datum: 23 – 24 sep

Tid: 9.00–12.00

Plats:

SWEDMA, Klara Östra Kyrkogata 2 B i Stockholm – vid behov sker utbildning även online

Pris exkl moms:

5 995 kr för medlemmar i SWEDMA

6 995 kr för övriga

Sista anmälningsdag:

16 september

Övrigt:

Din anmälan är bindande men platsen kan överlåtas till en annan person. Se även Villkor för anmälan till SWEDMAs arrangemang.

Till anmälan
Bli medlem