Meny

  • Nyheter
  • Event
  • Juridik
    • Svensk branschkod för integritetsskydd vid marknadsföring
    • Fråga juristen
    • Information om GDPR
      • FAQ om GDPR
    • Integritetspolicy
    • Juristspalten
    • ADMA – auktoriserad data- och marketingansvarig
      • ADMA – auktoriserad data- och marketingansvarig, brush-up
  • Reklamspärr
    • NIX adresserat
      • NIX adresserat – konsumentinformation
      • NIX adresserat – företagsinformation
      • NIX adresserat – återförsäljare
    • NIX-Telefon
    • Nej tack till reklam
    • NIX-nämnden
  • Rapporter
    • Beställning av Lojalitetsprogramindex 2019
    • Beställning av Martech Report 2020
  • Trygg Data
  • Medlemskap
    • Bli medlem
      • Anslut ditt företag eller din organisation
    • Befintliga medlemmar
    • Detta är SWEDMA
  • Om oss
    • Medarbetare
    • Styrelse
    • Valnämnd
    • Revisorer
    • Stadgar
    • DMA i världen
  • Kontakt
    • Prenumerera på information
  • Nyheter
  • Event
  • Juridik
    • Svensk branschkod för integritetsskydd vid marknadsföring
    • Fråga juristen
    • Information om GDPR
      • FAQ om GDPR
    • Integritetspolicy
    • Juristspalten
    • ADMA – auktoriserad data- och marketingansvarig
      • ADMA – auktoriserad data- och marketingansvarig, brush-up
  • Reklamspärr
    • NIX adresserat
      • NIX adresserat – konsumentinformation
      • NIX adresserat – företagsinformation
      • NIX adresserat – återförsäljare
    • NIX-Telefon
    • Nej tack till reklam
    • NIX-nämnden
  • Rapporter
    • Beställning av Lojalitetsprogramindex 2019
    • Beställning av Martech Report 2020
  • Trygg Data
  • Medlemskap
    • Bli medlem
      • Anslut ditt företag eller din organisation
    • Befintliga medlemmar
    • Detta är SWEDMA
  • Om oss
    • Medarbetare
    • Styrelse
    • Valnämnd
    • Revisorer
    • Stadgar
    • DMA i världen
  • Kontakt
    • Prenumerera på information

Juridisk februarirapport

3 februari 2017 av Camilla Sjögren

utbildning

Skriftliga bekräftelse av muntliga avtal
Ännu har det inte presenterats något nytt lagförslag rörande skriftliga bekräftelse på avtal som sluts via telefon. SWEDMA kommer även fortsättningsvis bevaka frågan, men det verkar allt mer som om inget lagförslag kommer att presenteras förrän Förordningen om integritet och elektronisk kommunikation under 2018  tvingar fram förändringar av marknadsföringslagen.

Dataportabilitet
FEDMA har blivit ombedda att ge sin syn på Artikel 29-gruppens förslag till tolkning av frågan om dataportabilitet. FEDMAs ståndpunkt kan sammanfattas med att man uppmanar Artikel 29-gruppen att ta hänsyn till dataskyddsförordningens principer om riskbaserad anpassning, proportionalitet och teknikneutral. Nationella eller parallella europeiska diskussioner om konkurrens och konsumentskydd ska inte tillåtas äventyra dessa principer.

Avtal om tillhandahållande av digitalt innehåll
FEDMA har getts möjlighet att ge ett inspel till den Europeiska Datatillsynsmannens ståndpunkt rörande Kommissionens förslag till direktiv om vissa aspekter på avtal om tillhandahållande av digitalt innehåll. FEDMA påpekade bland annat att det är viktigt att man skiljer på ”personuppgifter” och ”andra uppgifter”. Det bästa vore om ”andra uppgifter” togs bort från förslaget då det lätt skapas missförstånd om det ställs samma krav på att få behandla ”andra uppgifter” som ”personuppgifter” i enlighet med dataskyddsförordningen. Vidare så vill man att man även håller sig till vilka rättigheter en privatperson har i enlighet med dataskyddsförordningen när det gäller dataportabilitet och rätten att återfå personuppgifter så att inte detta direktiv går längre.

Förslag till ny förordning om integritet och elektronisk kommunikation
Den 10 januari presenterade Kommissionen sitt förslag om en ny förordning om integritet och elektronisk kommunikation. Förslaget kommer att innebära förändringar för hur vi kommer att kunna kommunicera med privatpersoner och företag via telefon, e-post, SMS och sociala media. SWEDMA har skrivit en första analys av förslaget.

Arkiverad under: Juridik & etik, Juristspalten, Nyheter

Senaste artiklarna

  • Många svenskar i ECHO Awards jury 2021
  • Vi börjar nu summera ett intensivt år tillsammans med alla er medlemmar och nätverk
  • Mycket på gång hos SWEDMA
  • Martech rapport 2020
  • Trygg Data - certifiera dig nu
  • Sommarhälsningar med data i fokus
  • Corona - Sjukdomen som drabbar både människor och företag
  • Guldnyckeln nummer 38
  • Swedma Certifiering för integritetsskydd vid marknadsföring
  • Data, personuppgifter och marknadsföring i Coronatider

Kommande event

  • Webinar: Eyes don’t lie. Så når du bättre medieeffekt med hjälp av Eye Tracking
  • Utbildning: Skapa affärsmöjligheter och arbeta datadrivet med LinkedIn & Social Selling.
  • Utbildning: Självledarskap – skapa struktur, handlingskraft och välmående in i 2021
  • Utbildning: Bli auktoriserad data- och marketingansvarig
  • NIX-nämnden
  • FEDMA
  • ICC
  • NIX-Telefon
  • Reklamombudsmannen

Klara Östra Kyrkogata 2 B
111 52 Stockholm
Tel: +46 8 534 802 60
E-post: direkt@swedma.se

Vi använder cookies för att se till att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen kommer vi att anta att du godkänner detta.Ok