
Om
SWEDMAs ADMA-utbildning är en av de viktigaste utbildningarna du som arbetar med datadriven marknadsföring och kommunikation kan gå i Sverige. Utbildningen ger dig särskilda kunskaper om etik och juridik på området. Du får även veta hur du rent konkret kan arbeta kanaloberoende med hög relevans. Utbildningen ger dig dessutom rätt att kalla dig auktoriserad data- & marketingansvarig (ADMA).
ADMA – en kvalitetsstämpel
Det landskap vi som marknadsförare kommunicerar i blir alltmer digitaliserat och konsumenterna rör sig oberoende av kanalgränser kors och tvärs i detta landskap – från mobilen över e-posten och webben till sociala medier och sökmotorer och tillbaka igen. ADMA är den kvalitetsstämpel som visar att du och ditt företag besitter den nödvändiga kunskapen och kompetensen för att etiskt och juridiskt hållbart operera i det moderna digitala landskapet såväl som i ett mer traditionellt analogt sammanhang.
Ur innehållet
- En grundlig genomgång av Dataskyddsförordningen
- GDPR i praktiken
- Omni- & multichannel – behåll dina målgrupper även när du jobbar i flera eller alla kanaler samtidigt.
- Egenåtgärder och självreglering – kan göra är inte detsamma som bör göra.
- Marknadsföringslagen – så kan du juridiskt kvalitetssäkra ditt arbete i sociala medier.
- Distansförsäljningslagen – att sluta avtal med någon du aldrig träffar.
- Upphovsrätt – vem som äger vad och vad du kan göra med det som inte är ditt.
Kanaloberoende kompetens
SWEDMA bevakar att branschen för datadriven marknadsföring har tillräckligt hög kompetens och att SWEDMAs medlemsföretag håller sig uppdaterade på området. SWEDMA rekommenderar att minst en medarbetare ska vara ADMA-utbildad. Som ADMA-utbildad har du den juridiska utbildning som gör att du ska kunna hantera de flesta frågeställningar som möter en marknadsförare i dag, oavsett vilken eller vilka kanaler du arbetar med. För att kunna arbeta kanaloberoende måste du vara väl förtrogen med de lagar, förordningar och etiska normer som påverkar vardagen för en modern marknadsförare, både i Sverige och inom EU. Därför är ADMA lika angelägen som nödvändig för dig och ditt företag.
Omfattning
4 heldagar (2+2 dagar fördelat över 2 veckor).
Kursavgift
Ansluten till Swedma 15 900 kr
Övriga 20 900 kr
Priset inkluderar kursdokumentation och litteratur.
Pris och antal dagar för utbildningen kan komma att justeras i anpassade utgåvor av utbildningen.
Ansvarig kursledare för ADMA-utbildningen är SWEDMAs jurist Mattias Grundström, och föreläsare under utbildningsdagarna är flera erfarna branschföreträdare och jurister.
Vi rekommenderar att samtliga medlemmar och associerade medlemmar har minst en person som genomgått utbildningen för att säkerställa rätt kunskaper inom etik och juridik.
För att hålla sig uppdaterad och säkerställa rätt kunskaper rekommenderar vi alla som tidigare genomfört utbildningen att genomföra 1 dags uppföljning i vår ADMA brush-up.
Du hittar aktuella utbildningar i vår eventkalender.