Meny

  • Nyheter
  • Event
  • Juridik
    • Svensk branschkod för integritetsskydd vid marknadsföring
    • Fråga juristen
    • Information om GDPR
      • FAQ om GDPR
    • Integritetspolicy
    • Juristspalten
    • ADMA – auktoriserad data- och marketingansvarig
      • ADMA – auktoriserad data- och marketingansvarig, brush-up
  • Reklamspärr
    • NIX adresserat
      • NIX adresserat – konsumentinformation
      • NIX adresserat – företagsinformation
      • NIX adresserat – återförsäljare
    • NIX-Telefon
    • Nej tack till reklam
    • NIX-nämnden
  • Rapporter
    • Beställning av Lojalitetsprogramindex 2019
    • Beställning av Martech Report 2020
  • Trygg Data
  • Medlemskap
    • Bli medlem
      • Anslut ditt företag eller din organisation
    • Befintliga medlemmar
    • Detta är SWEDMA
  • Om oss
    • Medarbetare
    • Styrelse
    • Valnämnd
    • Revisorer
    • Stadgar
    • DMA i världen
  • Kontakt
    • Prenumerera på information
  • Nyheter
  • Event
  • Juridik
    • Svensk branschkod för integritetsskydd vid marknadsföring
    • Fråga juristen
    • Information om GDPR
      • FAQ om GDPR
    • Integritetspolicy
    • Juristspalten
    • ADMA – auktoriserad data- och marketingansvarig
      • ADMA – auktoriserad data- och marketingansvarig, brush-up
  • Reklamspärr
    • NIX adresserat
      • NIX adresserat – konsumentinformation
      • NIX adresserat – företagsinformation
      • NIX adresserat – återförsäljare
    • NIX-Telefon
    • Nej tack till reklam
    • NIX-nämnden
  • Rapporter
    • Beställning av Lojalitetsprogramindex 2019
    • Beställning av Martech Report 2020
  • Trygg Data
  • Medlemskap
    • Bli medlem
      • Anslut ditt företag eller din organisation
    • Befintliga medlemmar
    • Detta är SWEDMA
  • Om oss
    • Medarbetare
    • Styrelse
    • Valnämnd
    • Revisorer
    • Stadgar
    • DMA i världen
  • Kontakt
    • Prenumerera på information

ADMA – Auktoriserad data- & marketingansvarig

Om
SWEDMAs ADMA-utbildning är en av de viktigaste utbildningarna du som arbetar med datadriven marknadsföring och kommunikation kan gå i Sverige. Utbildningen ger dig särskilda kunskaper om etik och juridik på området. Du får även veta hur du rent konkret kan arbeta kanaloberoende med hög relevans. Utbildningen ger dig dessutom rätt att kalla dig auktoriserad data- & marketingansvarig (ADMA).

ADMA – en kvalitetsstämpel
Det landskap vi som marknadsförare kommunicerar i blir alltmer digitaliserat och konsumenterna rör sig oberoende av kanalgränser kors och tvärs i detta landskap – från mobilen över e-posten och webben till sociala medier och sökmotorer och tillbaka igen. ADMA är den kvalitetsstämpel som visar att du och ditt företag besitter den nödvändiga kunskapen och kompetensen för att etiskt och juridiskt hållbart operera i det moderna digitala landskapet såväl som i ett mer traditionellt analogt sammanhang.

Ur innehållet

  • En grundlig genomgång av Dataskyddsförordningen
  • GDPR i praktiken
  • Omni- & multichannel – behåll dina målgrupper även när du jobbar i flera eller alla kanaler samtidigt.
  • Egenåtgärder och självreglering – kan göra är inte detsamma som bör göra.
  • Marknadsföringslagen – så kan du juridiskt kvalitetssäkra ditt arbete i sociala medier.
  • Distansförsäljningslagen – att sluta avtal med någon du aldrig träffar.
  • Upphovsrätt – vem som äger vad och vad du kan göra med det som inte är ditt.

Kanaloberoende kompetens
SWEDMA bevakar att branschen för datadriven marknadsföring har tillräckligt hög kompetens och att SWEDMAs medlemsföretag håller sig uppdaterade på området. SWEDMA rekommenderar att minst en medarbetare ska vara ADMA-utbildad. Som ADMA-utbildad har du den juridiska utbildning som gör att du ska kunna hantera de flesta frågeställningar som möter en marknadsförare i dag, oavsett vilken eller vilka kanaler du arbetar med. För att kunna arbeta kanaloberoende måste du vara väl förtrogen med de lagar, förordningar och etiska normer som påverkar vardagen för en modern marknadsförare, både i Sverige och inom EU. Därför är ADMA lika angelägen som nödvändig för dig och ditt företag.

Omfattning
4 heldagar (2+2 dagar fördelat över 2 veckor).

Kursavgift
Ansluten till Swedma   15 900 kr
Övriga                             20 900 kr

Priset inkluderar kursdokumentation och litteratur.
Pris och antal dagar för utbildningen kan komma att justeras i anpassade utgåvor av utbildningen.

Ansvarig kursledare för ADMA-utbildningen är SWEDMAs jurist Mattias Grundström, och föreläsare under utbildningsdagarna är flera erfarna branschföreträdare och jurister.

Vi rekommenderar att samtliga medlemmar och associerade medlemmar har minst en person som genomgått utbildningen för att säkerställa rätt kunskaper inom etik och juridik.

För att hålla sig uppdaterad och säkerställa rätt kunskaper rekommenderar vi alla som tidigare genomfört utbildningen att genomföra 1 dags uppföljning i vår ADMA brush-up.

Du hittar aktuella utbildningar i vår eventkalender.

Dokument

  • Juridik
    • Branschkod Personlig integritet och marknadsföring
    • Allmänna villkor för DM, rev. 201604
      • Stöddokument för allmänna leveransvillkor
    • General Conditions DM, rev. 2016
    • Etiska regler för telemarketing (TM) till företag
    • Etiska regler för försäljning och marknadsföring över telefon till konsument, rev. 201611
    • Etiska regler för marknadsföring till företag via e-post, reviderade 201308
    • Etiska regler för sökmarknadsföring – sponsrade länkar
    • Etiska regler för sökmarknadsföring – sökmotoroptimering
    • Samhällsinformation eller marknadsföring?
    • SWEDMAs integritetspolicy
  • Information om GDPR
    • Anpassning till dataskyddsförordningen – en guide i korta drag
    • FAQ om GDPR
    • Förberedelser inför EUs dataskyddsförordning – vägledning för personuppgiftsansvariga
    • Bli proffs på GDPR i din egen takt (komplett mobilkurs från 750 kr)
  • Reklamspärr
    • Samhällsinformation eller marknadsföring?
  • Rapporter
    • Lojalitetsprogramindex – beställ ditt eget exemplar av senaste rapporten här.
    • Martech Report 2020 – beställ ditt eget exemplar av den senaste Martech-rapporten.
    • CRM-barometern 2018. En trendrapport kring svenska organisationers CRM-arbete.
    • Martech 2017 – svenska marknadschefer ger sin syn på marknadsföringsrelaterad teknik år 2017.
  • Om SWEDMA
    • Årsberättelse 2019
  • NIX-nämnden
  • FEDMA
  • ICC
  • NIX-Telefon
  • Reklamombudsmannen

Klara Östra Kyrkogata 2 B
111 52 Stockholm
Tel: +46 8 534 802 60
E-post: direkt@swedma.se

Vi använder cookies för att se till att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen kommer vi att anta att du godkänner detta.Ok