Meny

  • Nyheter
  • Event
  • Juridik
    • Svensk branschkod för integritetsskydd vid marknadsföring
    • Fråga juristen
    • Information om GDPR
      • FAQ om GDPR
    • Integritetspolicy
    • Juristspalten
    • ADMA – auktoriserad data- och marketingansvarig
      • ADMA – auktoriserad data- och marketingansvarig, brush-up
  • Reklamspärr
    • NIX adresserat
      • NIX adresserat – konsumentinformation
      • NIX adresserat – företagsinformation
      • NIX adresserat – återförsäljare
    • NIX-Telefon
    • Nej tack till reklam
    • NIX-nämnden
  • Rapporter
    • Beställning av Lojalitetsprogramindex 2019
    • Beställning av Martech Report 2020
  • Trygg Data
  • Medlemskap
    • Bli medlem
      • Anslut ditt företag eller din organisation
    • Befintliga medlemmar
    • Detta är SWEDMA
  • Om oss
    • Medarbetare
    • Styrelse
    • Valnämnd
    • Revisorer
    • Stadgar
    • DMA i världen
  • Kontakt
    • Prenumerera på information
  • Nyheter
  • Event
  • Juridik
    • Svensk branschkod för integritetsskydd vid marknadsföring
    • Fråga juristen
    • Information om GDPR
      • FAQ om GDPR
    • Integritetspolicy
    • Juristspalten
    • ADMA – auktoriserad data- och marketingansvarig
      • ADMA – auktoriserad data- och marketingansvarig, brush-up
  • Reklamspärr
    • NIX adresserat
      • NIX adresserat – konsumentinformation
      • NIX adresserat – företagsinformation
      • NIX adresserat – återförsäljare
    • NIX-Telefon
    • Nej tack till reklam
    • NIX-nämnden
  • Rapporter
    • Beställning av Lojalitetsprogramindex 2019
    • Beställning av Martech Report 2020
  • Trygg Data
  • Medlemskap
    • Bli medlem
      • Anslut ditt företag eller din organisation
    • Befintliga medlemmar
    • Detta är SWEDMA
  • Om oss
    • Medarbetare
    • Styrelse
    • Valnämnd
    • Revisorer
    • Stadgar
    • DMA i världen
  • Kontakt
    • Prenumerera på information

Förslag till ny svensk dataskyddslag

29 maj 2017 av Camilla Sjögren

När dataskyddsförordningen ersätter personuppgiftslagen den 25 maj 2018 finns det områden som har lämnats öppna för medlemsstaterna att införa nationell lagstiftning inom. Den 12 maj 2017 presenterades ett förslag till ny svensk dataskyddslag som har till syfte att komplettera förordningen.

Man har valt att inte se över de så kallade registerförfattningarna eller annan sektorsspecifik reglering, till exempel domstolsdatalagen och patientdatalagen, då de ses över av andra pågående utredningar. Istället har förslaget utarbetats med målet att den personuppgiftsbehandling som är tillåten i dag i möjligaste mån även ska vara det efter 25 maj 2018.

Detta till trots så föreslås det vissa förändringar, främst vad det gäller barn och ungdomars rätt att samtycka behandling av att deras personuppgifter behandlas vid nyttjandet av informationssamhällets tjänster, dvs. i social medier och appar. Idag är kravet i Sverige att barnet ska ha fyllt 16 år för att kunna ge sitt samtycke istället för vårdnadshavaren. I lagförslaget föreslås den åldern att sänkas till 13 år. Detta då barn och ungdomar idag har en större mediavana och ett krav på vårdnadshavares samtycke anses byråkratisera användandet av kanalen. För barn under 13 år skulle det även i framtiden krävas vårdnadshavarens samtycke för att få behandla personuppgifterna.

Ett annat område som är av intresse för direktmarknadsföringsbranschen är tillgången till personnummer. Där föreslås det att vi kommer att kunna använda oss av personnummer som idag, det vill säga att det krävs ett samtycke för behandling såvida det inte är klart motiverat med hänsyn till bl.a. vikten av en säker identifiering.

SWEDMA kommer att analysera förslaget närmare och återkomma med en längre analys senare. För de som vill läsa förlaget till en ny svensk dataskyddslag finns det här.

Arkiverad under: Internationellt, Juridik & etik, Juristspalten, Nyheter

Senaste artiklarna

  • Många svenskar i ECHO Awards jury 2021
  • Vi börjar nu summera ett intensivt år tillsammans med alla er medlemmar och nätverk
  • Mycket på gång hos SWEDMA
  • Martech rapport 2020
  • Trygg Data - certifiera dig nu
  • Sommarhälsningar med data i fokus
  • Corona - Sjukdomen som drabbar både människor och företag
  • Guldnyckeln nummer 38
  • Swedma Certifiering för integritetsskydd vid marknadsföring
  • Data, personuppgifter och marknadsföring i Coronatider

Kommande event

  • Webinar: Eyes don’t lie. Så når du bättre medieeffekt med hjälp av Eye Tracking
  • Utbildning: Skapa affärsmöjligheter och arbeta datadrivet med LinkedIn & Social Selling.
  • Utbildning: Självledarskap – skapa struktur, handlingskraft och välmående in i 2021
  • Utbildning: Bli auktoriserad data- och marketingansvarig
  • NIX-nämnden
  • FEDMA
  • ICC
  • NIX-Telefon
  • Reklamombudsmannen

Klara Östra Kyrkogata 2 B
111 52 Stockholm
Tel: +46 8 534 802 60
E-post: direkt@swedma.se

Vi använder cookies för att se till att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen kommer vi att anta att du godkänner detta.Ok