Den 17 juni 2015 presenterade Utredningen om konsumentskydd vid telefonförsäljning ett förslag om krav på skriftliga avtal vid telefonförsäljning. Förslaget bidrar inte till ökat konsumentskydd. Däremot riskerar det att leda till minskad lönsamhet och färre jobb i företag […]
telemarketing
Relevans och integritet går hand i hand
Marknadsdomstolen (MD) kom med ett avgörande i förra veckan gällande telefonförsäljning till mobil. Konsumentombudsmannen (KO) hade stämt ett företag som kontaktade konsumenter i mobiltelefonen och menade att det inte var förenligt med god sed. MD […]
Marknadsdomstolen: SWEDMAs regler gäller
I en dom i Marknadsdomstolen (MD), publicerad 21 maj 2015, anser MD att det är tillåtet att kontakta konsumenter via deras mobiltelefoner så länge de inte har registrerat sitt nummer i NIX-Telefon. Bakgrund Konsumentombudsmannen (KO) […]
Inte fel att ringa till mobil
Marknadsdomstolen har avgjort ärendet mellan Konsumentombudsmannen (KO) och Sveriges Energi (Tidigare Energibolaget i Sverige), där KO dragit bolaget inför Marknadsdomstolen eftersom KO ansåg att det hade brutit mot god marknadsföringssed genom att ringa marknadsföringssamtal till konsumenters […]
Konsument Luleå varnar för bluffare
I en artikel i Norrbottenskuriren framkommer att Konsument Luleå varnar för företaget Samma Sol, som via telefon påstår sig hjälpa hemlösa till att komma i arbete genom att sälja ett så kallat välgörenhetspaket för 200 […]
EU-kommissionen ser över direktiv om elektronisk integritet
Efter att den nya Kommissionen tillträdde den 1 november har den nye ordföranden, Jean Claude Juncker, har bett kommissionären för den digitala ekonomin och samhället, Günther Oettinger, att se över direktivet om integritet och elektronisk […]
Rapport från FEDMA Legal Affairs Committee
FEDMAs Legal Affairs Committee möttes den 17 september i Bryssel under Axel Tandbergs ledning. Vid mötet diskuterades bland annat dataskyddsförordningen och vilken lagstiftning som kan tänkas komma efter den. Dessutom genomfördes det en genomgång av […]
I Almedalen – dag 3
Två intressanta programpunkter från Almedalen 2014: Framtidssmedja om jobben – Almega. En blandning av debatt, personporträtt och inspel av publik och experter. Tillväxten av nya jobb kommer via små och medelstora tjänsteföretag i nya sektorer. Men mycket av […]
Konsumentvarning om betaltjänst för reklamspärr
Föreningen NIX-Telefon varnar för verksamheten Nix Spärrservice (även Nixservice) som mot betalning och uppgivande av kreditkortsnummer, säger sig erbjuda tjänsten att ordna spärr mot telefonförsäljning för privata telefonabonnemang. Föreningen NIX-Telefon vill med största möjliga tydlighet klargöra […]
Kontakta ändrar etiska regler för telefonförsäljning
Kontakta, branschorganisationen för företag som arbetar med kundservice och försäljning via telefon, meddelade i dag den 18 november att de ändrar sina etiska regler för försäljning till privatpersoner via telefon till att omfatta även mobiltelefoner. […]