Meny

  • Nyheter
  • Event
  • Juridik
    • Allmänna och etiska regler
    • Information om GDPR
      • FAQ om GDPR
    • Fråga juristen
    • Integritetspolicy
    • Juristspalten
    • ADMA – auktoriserad data- och marketingansvarig
      • ADMA – auktoriserad data- och marketingansvarig, brush-up
    • Vanliga frågor
  • Reklamspärr
    • NIX adresserat
      • NIX adresserat – konsumentinformation
      • NIX adresserat – företagsinformation
      • NIX adresserat – återförsäljare
    • NIX-Telefon
    • Nej tack till reklam
    • DM-nämnden
  • Rapporter
    • Beställning av Lojalitetsprogramindex 2019
    • Beställning av Martech Report 2019
  • Medlemskap
    • Bli medlem
      • Anslut ditt företag eller din organisation
    • Befintliga medlemmar
    • Befintliga associerade medlemmar
    • Detta är SWEDMA
  • Om oss
    • Medarbetare
    • Styrelse
    • Valnämnd
    • Revisorer
    • Stadgar
    • DMA i världen
  • Kontakt
    • Prenumerera på information
  • Nyheter
  • Event
  • Juridik
    • Allmänna och etiska regler
    • Information om GDPR
      • FAQ om GDPR
    • Fråga juristen
    • Integritetspolicy
    • Juristspalten
    • ADMA – auktoriserad data- och marketingansvarig
      • ADMA – auktoriserad data- och marketingansvarig, brush-up
    • Vanliga frågor
  • Reklamspärr
    • NIX adresserat
      • NIX adresserat – konsumentinformation
      • NIX adresserat – företagsinformation
      • NIX adresserat – återförsäljare
    • NIX-Telefon
    • Nej tack till reklam
    • DM-nämnden
  • Rapporter
    • Beställning av Lojalitetsprogramindex 2019
    • Beställning av Martech Report 2019
  • Medlemskap
    • Bli medlem
      • Anslut ditt företag eller din organisation
    • Befintliga medlemmar
    • Befintliga associerade medlemmar
    • Detta är SWEDMA
  • Om oss
    • Medarbetare
    • Styrelse
    • Valnämnd
    • Revisorer
    • Stadgar
    • DMA i världen
  • Kontakt
    • Prenumerera på information

telemarketing

Skriftliga avtal stärker inte konsumentskyddet

22 juni 2015 av webbredaktionen

Den 17 juni 2015 presenterade Utredningen om konsumentskydd vid telefonförsäljning ett förslag om krav på skriftliga avtal vid telefonförsäljning. Förslaget bidrar inte till ökat konsumentskydd. Däremot riskerar det att leda till minskad lönsamhet och färre jobb i företag […]

Arkiverad under: Allmänt, Juridik & etik, Nyheter Taggad som: direktmarknadsföring, direktreklam, dm, dr, etik, interaktion, juridik, marknadsekonomi, marknadsföring, nix-telefon, policy, telefonförsäljning, telemarketing

Relevans och integritet går hand i hand

28 maj 2015 av Tore Thallaug

Marknadsdomstolen (MD) kom med ett avgörande i förra veckan gällande telefonförsäljning till mobil. Konsumentombudsmannen (KO) hade stämt ett företag som kontaktade konsumenter i mobiltelefonen och menade att det inte var förenligt med god sed. MD […]

Arkiverad under: Kolumnen Taggad som: debatt, direktmarknadsföring, direktreklam, dm, domslut, dr, integritet, juridik, marknadsekonomi, marknadsföring, reklam, telefonförsäljning, telemarketing

Marknadsdomstolen: SWEDMAs regler gäller

25 maj 2015 av Axel Tandberg

I en dom i Marknadsdomstolen (MD), publicerad 21 maj 2015, anser MD att det är tillåtet att kontakta konsumenter via deras mobiltelefoner så länge de inte har registrerat sitt nummer i NIX-Telefon. Bakgrund Konsumentombudsmannen (KO) […]

Arkiverad under: Juridik & etik, Juristspalten, Nyheter Taggad som: direktmarknadsföring, direktreklam, dm, domslut, dr, etik, god sed, juridik, marknadsdomstolen, marknadsekonomi, marknadsföring, policy, reklam, telefonförsäljning, telemarketing

Inte fel att ringa till mobil

21 maj 2015 av webbredaktionen

Marknadsdomstolen har avgjort ärendet mellan Konsumentombudsmannen (KO) och Sveriges Energi (Tidigare Energibolaget i Sverige), där KO dragit bolaget inför Marknadsdomstolen eftersom KO ansåg att det hade brutit mot god marknadsföringssed genom att ringa marknadsföringssamtal till konsumenters […]

Arkiverad under: Juridik & etik, Nyheter Taggad som: direktmarknadsföring, direktreklam, dm, dr, etik, juridik, marknadsföring, policy, reklam, telefonförsäljning, telemarketing

Konsument Luleå varnar för bluffare

23 mars 2015 av webbredaktionen

I en artikel i Norrbottenskuriren framkommer att Konsument Luleå varnar för företaget Samma Sol, som via telefon påstår sig hjälpa hemlösa till att komma i arbete genom att sälja ett så kallat välgörenhetspaket för 200 […]

Arkiverad under: Allmänt, Juridik & etik, Nyheter Taggad som: direktmarknadsföring, direktreklam, dm, dr, etik, integritet, juridik, telefonförsäljning, telemarketing

EU-kommissionen ser över direktiv om elektronisk integritet

12 november 2014 av Axel Tandberg

Efter att den nya Kommissionen tillträdde den 1 november har den nye ordföranden, Jean Claude Juncker, har bett kommissionären för den digitala ekonomin och samhället, Günther Oettinger, att se över direktivet om integritet och elektronisk […]

Arkiverad under: Internationellt, Juridik & etik, Juristspalten, Nyheter Taggad som: dataskyddsförordning, direktmarknadsföring, direktreklam, dm, dr, etik, EU, integritet, internationellt, juridik, marknadsföring, personuppgifter, reklam, telemarketing

Rapport från FEDMA Legal Affairs Committee

6 oktober 2014 av webbredaktionen

FEDMAs Legal Affairs Committee möttes den 17 september i Bryssel under Axel Tandbergs ledning. Vid mötet diskuterades bland annat dataskyddsförordningen och vilken lagstiftning som kan tänkas komma efter den. Dessutom genomfördes det en genomgång av […]

Arkiverad under: Internationellt, Juridik & etik, Juristspalten, Nyheter Taggad som: dataskyddsförordning, demokrati, direktmarknadsföring, direktreklam, dm, dr, EU, integritet, internationellt, juridik, kommentar, marknadsföring, personuppgifter, policy, telefonförsäljning, telemarketing

I Almedalen – dag 3

2 juli 2014 av Tore Thallaug

Två intressanta  programpunkter från Almedalen 2014: Framtidssmedja om jobben – Almega. En blandning av debatt, personporträtt och inspel av publik och experter. Tillväxten av nya jobb kommer via små och medelstora tjänsteföretag i nya sektorer. Men mycket av […]

Arkiverad under: Kolumnen Taggad som: Almedalen2014, debatt, demokrati, direktmarknadsföring, direktreklam, dm, dr, etik, integritet, kommentar, marknadsekonomi, telefonförsäljning, telemarketing

Konsumentvarning om betaltjänst för reklamspärr

1 april 2014 av webbredaktionen

Föreningen NIX-Telefon varnar för verksamheten Nix Spärrservice (även Nixservice) som mot betalning och uppgivande av kreditkortsnummer, säger sig erbjuda tjänsten att ordna spärr mot telefonförsäljning för privata telefonabonnemang. Föreningen NIX-Telefon vill med största möjliga tydlighet klargöra […]

Arkiverad under: Allmänt, Juridik & etik, Nyheter Taggad som: etik, integritet, juridik, personuppgifter, policy, telefonförsäljning, telemarketing

Kontakta ändrar etiska regler för telefonförsäljning

18 november 2013 av webbredaktionen

Kontakta, branschorganisationen för företag som arbetar med kundservice och försäljning via telefon, meddelade i dag den 18 november att de ändrar sina etiska regler för försäljning till privatpersoner via telefon till att omfatta även mobiltelefoner. […]

Arkiverad under: Allmänt, Nyheter Taggad som: direktmarknadsföring, dm, etik, integritet, juridik, marknadsekonomi, policy, telefonförsäljning, telemarketing

  • 1
  • 2
  • Nästa sida »

Kategorier

  • Event
    • Seminarium
    • Utbildning
  • Genomförda event
  • Kolumnen
  • Nyheter
    • Allmänt
    • Globalt & lokalt
    • Guldnyckelnytt
    • Internationellt
    • Juridik & etik
    • Juristspalten
  • Övrigt

Senaste artiklarna

  • Lagar, trender och medlemsnytta
  • Trendspaning från ECHO awards
  • Morgondagens kundresor
  • En fulladdad höst med FEDMA på besök
  • Trendspaning från DMEXCO - en av världens största Martech-konferenser
  • Välkomna tillbaka!
  • 9 svenskar i Echo Awards jury
  • Vi har flyttat!
  • Trevlig sommar!
  • Ny styrelse i SWEDMA

Kommande event

  • Framtidens marknadsföring: Personalisering
  • Lär dig mer om datadriven marknadsföring med Bisnode och Vendemore
  • Swedma på turné: Välkommen till ett seminarium om kundlojalitet, systemstöd och om att vara kundcentrisk - Stockholm
  • SWEDMAs ADMA-utbildning ”Auktoriserad data- och marketingansvarig” – nu även i Göteborg
  • DM-nämnden
  • FEDMA
  • ICC
  • NIX-Telefon
  • Reklamombudsmannen

Klara Östra Kyrkogata 2 B
111 52 Stockholm
Tel: +46 8 534 802 60
E-post: direkt@swedma.se

Vi använder cookies för att se till att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen kommer vi att anta att du godkänner detta.Ok