Meny

  • Nyheter
  • Event
  • Juridik
    • Svensk branschkod för integritetsskydd vid marknadsföring
    • Fråga juristen
    • Information om GDPR
      • FAQ om GDPR
    • Integritetspolicy
    • Juristspalten
    • ADMA – auktoriserad data- och marketingansvarig
      • ADMA – auktoriserad data- och marketingansvarig, brush-up
  • Reklamspärr
    • NIX adresserat
      • NIX adresserat – konsumentinformation
      • NIX adresserat – företagsinformation
      • NIX adresserat – återförsäljare
    • NIX-Telefon
    • Nej tack till reklam
    • NIX-nämnden
  • Rapporter
    • Beställning av Lojalitetsprogramindex 2019
    • Beställning av Martech Report 2020
  • Trygg Data
  • Medlemskap
    • Bli medlem
      • Anslut ditt företag eller din organisation
    • Befintliga medlemmar
    • Detta är SWEDMA
  • Om oss
    • Medarbetare
    • Styrelse
    • Valnämnd
    • Revisorer
    • Stadgar
    • DMA i världen
  • Kontakt
    • Prenumerera på information
  • Nyheter
  • Event
  • Juridik
    • Svensk branschkod för integritetsskydd vid marknadsföring
    • Fråga juristen
    • Information om GDPR
      • FAQ om GDPR
    • Integritetspolicy
    • Juristspalten
    • ADMA – auktoriserad data- och marketingansvarig
      • ADMA – auktoriserad data- och marketingansvarig, brush-up
  • Reklamspärr
    • NIX adresserat
      • NIX adresserat – konsumentinformation
      • NIX adresserat – företagsinformation
      • NIX adresserat – återförsäljare
    • NIX-Telefon
    • Nej tack till reklam
    • NIX-nämnden
  • Rapporter
    • Beställning av Lojalitetsprogramindex 2019
    • Beställning av Martech Report 2020
  • Trygg Data
  • Medlemskap
    • Bli medlem
      • Anslut ditt företag eller din organisation
    • Befintliga medlemmar
    • Detta är SWEDMA
  • Om oss
    • Medarbetare
    • Styrelse
    • Valnämnd
    • Revisorer
    • Stadgar
    • DMA i världen
  • Kontakt
    • Prenumerera på information

etik

Diskussionen om #metoo fortsätter inom branschen

15 november 2018 av Camilla Sjögren

En klar majoritet av chefer och anställda inom kommunikationsbranschen anser att frågorna om sexuella trakasserier och diskriminering fortfarande är på dagordningen inom branschen och nästan hälften säger att deras arbetsplatser vidtog aktiva åtgärder efter #metoo-hösten [...]

Arkiverad under: Allmänt, Nyheter, Övrigt Taggad som: #metoo, debatt, demokrati, etik, integritet, interaktion, reflektion

Anpassning till dataskyddsförordningen – en guide i korta drag

27 juni 2016 av Camilla Sjögren

Den 25 maj 2018 måste vi vara helt klara med anpassningen från personuppgiftslagen till dataskyddsförordningen. Två år kan tyckas vara en lång tid, men tiden går fort om man har kul! Därför vill SWEDMA ge [...]

Arkiverad under: Internationellt, Juridik & etik, Juristspalten, Nyheter Taggad som: dataskyddsförordning, direktmarknadsföring, direktreklam, dm, dr, etik, EU, integritet, internationellt, juridik, marknadsekonomi, marknadsföring, personuppgifter, policy, reklam, sociala medier

Anpassning senaste 25 maj 2018

4 maj 2016 av Camilla Sjögren

Dataskyddsförordningen är nu publicerad i EUs officiella tidning och vi har 2 år och 20 dagar på oss att anpassa oss till förordningen, alltså till den 24 maj 2018. Det innebär att det är hög tid att påbörja [...]

Arkiverad under: Internationellt, Juridik & etik, Nyheter Taggad som: dataskyddsförordning, direktmarknadsföring, direktreklam, dm, dr, etik, EU, integritet, internationellt, juridik, marknadsekonomi, marknadsföring, personuppgifter, policy, reklam, strategi

Dataskyddsförordning på väg – vad händer nu?

28 april 2016 av Camilla Sjögren

Arbetet med att se över vilka lagar som är på gång är inte slut bara för att för att Dataskyddsförordningen är antagen av både Europeiska Unionens Råd och Europaparlamentet. Även om arbetet inte är klart [...]

Arkiverad under: Globalt & lokalt, Internationellt, Juridik & etik, Juristspalten, Nyheter Taggad som: dataskyddsförordning, debatt, direktmarknadsföring, direktreklam, dm, dr, etik, EU, integritet, internationellt, juridik, marknadsekonomi, marknadsföring, personuppgifter, policy, reklam

Kompletterande vägledande uttalande från DM-nämnden

3 april 2016 av Camilla Sjögren

DM-nämnden har utfärdat ett nytt vägledande uttalande (som en komplettering till ett tidigare uttalande) i frågan om samtycke till att ta emot obeställd reklam när samtycket får innebörden att det även gäller reklam och marknadsföring från en [...]

Arkiverad under: Juridik & etik, Nyheter Taggad som: direktmarknadsföring, direktreklam, dm, DM-nämnden, dr, etik, integritet, juridik, marknadsekonomi, marknadsföring, personligt, personuppgifter

EU-US Privacy Shield – ett avtal som behöver förtydligas

21 mars 2016 av Camilla Sjögren

Artikel 29-gruppen, alltså Europas dataskyddsmyndigheter, har ifrågasatt EU kommissionens förslag till avtal med USAs federala myndigheter rörande ett adekvat skydd för överföringen av personuppgifter från EU till USA-baserade företag utan ett aktivt samtycke från individerna. Bland [...]

Arkiverad under: Globalt & lokalt, Internationellt, Juridik & etik, Nyheter Taggad som: dataskyddsförordning, demokrati, direktmarknadsföring, direktreklam, dm, dr, etik, EU, integritet, internationellt, juridik, marknadsekonomi, marknadsföring, personuppgifter

Dataskyddsförordningen – ett steg närmare antagandet

21 mars 2016 av Camilla Sjögren

Enligt de senaste ryktena i Bryssel kommer Rådet att acceptera den renskrivna versionen av kompromisstexten till Dataskyddsförordningen vid rådsmötet den 21 april. Vi har ännu inte fått tag i en kopia av den renskrivna versionen och [...]

Arkiverad under: Internationellt, Juridik & etik, Nyheter Taggad som: dataskyddsförordning, demokrati, direktmarknadsföring, direktreklam, dm, dr, etik, EU, integritet, internationellt, juridik, marknadsekonomi, marknadsföring, personuppgifter

FEDMA Data Protection Day 2016

4 februari 2016 av Camilla Sjögren

Den 27 januari genomförde FEDMA sin årliga Data Protection Day i Europaparlamentet Bryssel. Ämnet för dagen var hur dataskyddsförordningen kommer att anpassas till dagens datadrivna samhälle. Dagens värd, Michal Boni från Europaparlamentet, utmanade näringslivet att […]

Arkiverad under: Internationellt, Juridik & etik, Juristspalten, Nyheter Taggad som: dataskyddsförordning, demokrati, direktmarknadsföring, direktreklam, dm, dr, etik, EU, integritet, internationellt, juridik, marknadsekonomi, marknadsföring, personuppgifter, policy, reklam

Safe Harbor 2.0 – avtal framförhandlat

3 februari 2016 av Camilla Sjögren

Den 2 februari 2016 meddelade EU-kommissionen att man har lyckats förhandla fram en efterföljare till Safe Harbor-avtalet med USA. Avtalet, kallat The EU-US Privacy Shield (ung. ”Integritetsskydd EU-USA”), innebär att europeiska medborgerliga rättigheter kommer att […]

Arkiverad under: Globalt & lokalt, Internationellt, Juridik & etik, Juristspalten, Nyheter Taggad som: dataskyddsförordning, demokrati, direktmarknadsföring, direktreklam, dm, dr, etik, EU, integritet, internationellt, juridik, marknadsekonomi, marknadsföring, personuppgifter, policy, reklam

Förhandlingarna om EU-gemensam dataskyddsförordning avslutade

16 december 2015 av Camilla Sjögren

Förhandlingarna mellan Europeiska kommissionen, Europaparlamentet och Europeiska unionens råd rörande dataskyddsförordningen är nu avslutade. SWEDMA har redan läst den slutgiltiga överenskommelsen…

Arkiverad under: Internationellt, Juridik & etik, Juristspalten, Nyheter Taggad som: dataskyddsförordning, debatt, demokrati, direktmarknadsföring, direktreklam, dm, dr, etik, EU, integritet, internationellt, juridik, marknadsekonomi, marknadsföring, personuppgifter, reklam

  • 1
  • 2
  • 3
  • …
  • 8
  • Nästa sida »

Kategorier

  • Event
    • Seminarium
    • Utbildning
  • Genomförda event
  • Kolumnen
  • Nyheter
    • Allmänt
    • Globalt & lokalt
    • Guldnyckelnytt
    • Internationellt
    • Juridik & etik
    • Juristspalten
  • Övrigt

Senaste artiklarna

  • Många svenskar i ECHO Awards jury 2021
  • Vi börjar nu summera ett intensivt år tillsammans med alla er medlemmar och nätverk
  • Mycket på gång hos SWEDMA
  • Martech rapport 2020
  • Trygg Data - certifiera dig nu
  • Sommarhälsningar med data i fokus
  • Corona - Sjukdomen som drabbar både människor och företag
  • Guldnyckeln nummer 38
  • Swedma Certifiering för integritetsskydd vid marknadsföring
  • Data, personuppgifter och marknadsföring i Coronatider

Kommande event

  • Webinar: Eyes don’t lie. Så når du bättre medieeffekt med hjälp av Eye Tracking
  • Utbildning: Skapa affärsmöjligheter och arbeta datadrivet med LinkedIn & Social Selling.
  • Utbildning: Självledarskap – skapa struktur, handlingskraft och välmående in i 2021
  • Utbildning: Bli auktoriserad data- och marketingansvarig
  • NIX-nämnden
  • FEDMA
  • ICC
  • NIX-Telefon
  • Reklamombudsmannen

Klara Östra Kyrkogata 2 B
111 52 Stockholm
Tel: +46 8 534 802 60
E-post: direkt@swedma.se

Vi använder cookies för att se till att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen kommer vi att anta att du godkänner detta.Ok