Meny

  • Nyheter
  • Event
  • Juridik
    • Svensk branschkod för integritetsskydd vid marknadsföring
    • Fråga juristen
    • Information om GDPR
      • FAQ om GDPR
    • Integritetspolicy
    • Juristspalten
    • ADMA – auktoriserad data- och marketingansvarig
      • ADMA – auktoriserad data- och marketingansvarig, brush-up
  • Reklamspärr
    • NIX adresserat
      • NIX adresserat – konsumentinformation
      • NIX adresserat – företagsinformation
      • NIX adresserat – återförsäljare
    • NIX-Telefon
    • Nej tack till reklam
    • NIX-nämnden
  • Rapporter
    • Beställning av Lojalitetsprogramindex 2019
    • Beställning av Martech Report 2020
  • Trygg Data
  • Medlemskap
    • Bli medlem
      • Anslut ditt företag eller din organisation
    • Befintliga medlemmar
    • Detta är SWEDMA
  • Om oss
    • Medarbetare
    • Styrelse
    • Valnämnd
    • Revisorer
    • Stadgar
    • DMA i världen
  • Kontakt
    • Prenumerera på information
  • Nyheter
  • Event
  • Juridik
    • Svensk branschkod för integritetsskydd vid marknadsföring
    • Fråga juristen
    • Information om GDPR
      • FAQ om GDPR
    • Integritetspolicy
    • Juristspalten
    • ADMA – auktoriserad data- och marketingansvarig
      • ADMA – auktoriserad data- och marketingansvarig, brush-up
  • Reklamspärr
    • NIX adresserat
      • NIX adresserat – konsumentinformation
      • NIX adresserat – företagsinformation
      • NIX adresserat – återförsäljare
    • NIX-Telefon
    • Nej tack till reklam
    • NIX-nämnden
  • Rapporter
    • Beställning av Lojalitetsprogramindex 2019
    • Beställning av Martech Report 2020
  • Trygg Data
  • Medlemskap
    • Bli medlem
      • Anslut ditt företag eller din organisation
    • Befintliga medlemmar
    • Detta är SWEDMA
  • Om oss
    • Medarbetare
    • Styrelse
    • Valnämnd
    • Revisorer
    • Stadgar
    • DMA i världen
  • Kontakt
    • Prenumerera på information

domslut

Relevans och integritet går hand i hand

28 maj 2015 av Camilla Sjögren

Marknadsdomstolen (MD) kom med ett avgörande i förra veckan gällande telefonförsäljning till mobil. Konsumentombudsmannen (KO) hade stämt ett företag som kontaktade konsumenter i mobiltelefonen och menade att det inte var förenligt med god sed. MD […]

Arkiverad under: Kolumnen Taggad som: debatt, direktmarknadsföring, direktreklam, dm, domslut, dr, integritet, juridik, marknadsekonomi, marknadsföring, reklam, telefonförsäljning, telemarketing

Marknadsdomstolen: SWEDMAs regler gäller

25 maj 2015 av Camilla Sjögren

I en dom i Marknadsdomstolen (MD), publicerad 21 maj 2015, anser MD att det är tillåtet att kontakta konsumenter via deras mobiltelefoner så länge de inte har registrerat sitt nummer i NIX-Telefon. Bakgrund Konsumentombudsmannen (KO) […]

Arkiverad under: Juridik & etik, Juristspalten, Nyheter Taggad som: direktmarknadsföring, direktreklam, dm, domslut, dr, etik, god sed, juridik, marknadsdomstolen, marknadsekonomi, marknadsföring, policy, reklam, telefonförsäljning, telemarketing

Betalar nära en miljon i böter

27 november 2014 av Camilla Sjögren

Företaget SmartGuy, som säljer bland annat skor och kläder, har gått med på att betala motsvarande nästan en miljon kronor (DKK 800 000) i böter utdömda av den danska konsumentombudsmannen. Skälet är att företaget skickat […]

Arkiverad under: Internationellt, Juridik & etik, Nyheter Taggad som: direktmarknadsföring, direktreklam, dm, domslut, dr, EU, integritet, juridik, marknadsföring, reklam

Utländska företags rätt att ta del av allmän handling

26 november 2014 av Camilla Sjögren

Högsta förvaltningsdomstolen meddelade den 29 oktober 2014 en dom som gav ett norskt företag rätt att ta del av allmän handling. Domen motiverades med att eftersom företaget inte är etablerat i Sverige så gäller inte […]

Arkiverad under: Globalt & lokalt, Internationellt, Juridik & etik, Juristspalten, Nyheter Taggad som: direktmarknadsföring, direktreklam, dm, domslut, dr, etik, EU, integritet, internationellt, juridik, marknadsekonomi, marknadsföring, personuppgifter, reklam

EU-dom mot Google

16 maj 2014 av Camilla Sjögren

Google förlorade den 13 maj 2014 ett mål i EU-domstolen som tvingar dem att ta hänsyn till dataskyddsdirektivets krav på att man ska kunna ta bort en privatpersons uppgifter ur ett register. Målet berör möjligheten […]

Arkiverad under: Internationellt, Juridik & etik, Juristspalten, Nyheter Taggad som: dataskyddsförordning, demokrati, direktmarknadsföring, dm, domslut, EU, integritet, internationellt, juridik, marknadsföring, personuppgifter, sociala medier, sökmarknadsföring

”Gratis” telefon OK enligt MD

15 maj 2012 av Camilla Sjögren

Mobiloperatörer får fortsätta marknadsföra telefoner som ”gratis”. Det står klart efter att KO förlorat i Marknadsdomstolen. Bakgrunden till målet är en granskning av bolagens abonnemang och priskonstruktioner där Konsumentombudsmannen, KO, kom fram till att erbjudandena […]

Arkiverad under: Juridik & etik, Nyheter Taggad som: domslut, etik, juridik, marknadsekonomi, marknadsföring, reklam, strategi, varumärke

Ditt varumärke skyddat som sökord

27 september 2011 av Camilla Sjögren

I ett förhandsavgörande publicerat den 22 september av EU-domstolen fastslås att ett känt varumärke inte får användas av ett konkurrerade företag vid köp av sökord, om det konkurrerande företaget saknar tillstånd för användandet. Samma avgränsning görs […]

Arkiverad under: Internationellt, Juridik & etik, Juristspalten, Nyheter Taggad som: annonser, domslut, etik, EU, internationellt, juridik, marknadsföring, policy, sökmarknadsföring, sponsrade länkar, varumärke

Svea hovrätt friar för annonser för utländskt spelbolag

9 augusti 2011 av Camilla Sjögren

Hur påverkas direktmarknadsföringen i Sverige av hovrättens friande dom från den 22 juni gällande annonsering för utländska spelbolag i svensk dagspress? Tidigare i år fälldes Expressens och Aftonbladets chefredaktörer i tingsrätten för att ha publicerat annonser för utländska spelbolag.

Arkiverad under: Internationellt, Juridik & etik, Juristspalten, Nyheter Taggad som: annonser, direktmarknadsföring, dm, domslut, EU, juridik, marknadsföring, spelbolag

Kategorier

  • Event
    • Seminarium
    • Utbildning
  • Genomförda event
  • Kolumnen
  • Nyheter
    • Allmänt
    • Globalt & lokalt
    • Guldnyckelnytt
    • Internationellt
    • Juridik & etik
    • Juristspalten
  • Övrigt

Senaste artiklarna

  • Många svenskar i ECHO Awards jury 2021
  • Vi börjar nu summera ett intensivt år tillsammans med alla er medlemmar och nätverk
  • Mycket på gång hos SWEDMA
  • Martech rapport 2020
  • Trygg Data - certifiera dig nu
  • Sommarhälsningar med data i fokus
  • Corona - Sjukdomen som drabbar både människor och företag
  • Guldnyckeln nummer 38
  • Swedma Certifiering för integritetsskydd vid marknadsföring
  • Data, personuppgifter och marknadsföring i Coronatider

Kommande event

  • Webinar: Eyes don’t lie. Så når du bättre medieeffekt med hjälp av Eye Tracking
  • Utbildning: Skapa affärsmöjligheter och arbeta datadrivet med LinkedIn & Social Selling.
  • Utbildning: Självledarskap – skapa struktur, handlingskraft och välmående in i 2021
  • Utbildning: Bli auktoriserad data- och marketingansvarig
  • NIX-nämnden
  • FEDMA
  • ICC
  • NIX-Telefon
  • Reklamombudsmannen

Klara Östra Kyrkogata 2 B
111 52 Stockholm
Tel: +46 8 534 802 60
E-post: direkt@swedma.se

Vi använder cookies för att se till att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen kommer vi att anta att du godkänner detta.Ok