Den 2 februari 2016 meddelade EU-kommissionen att man har lyckats förhandla fram en efterföljare till Safe Harbor-avtalet med USA. Avtalet, kallat The EU-US Privacy Shield (ung. ”Integritetsskydd EU-USA”), innebär att europeiska medborgerliga rättigheter kommer att […]
direktmarknadsföring
Förhandlingarna om EU-gemensam dataskyddsförordning avslutade
Förhandlingarna mellan Europeiska kommissionen, Europaparlamentet och Europeiska unionens råd rörande dataskyddsförordningen är nu avslutade. SWEDMA har redan läst den slutgiltiga överenskommelsen…
Status för EUs trepartsförhandlingar
Vägledande uttalande från DM-nämnden om samtycke
DM-nämnden har gjort ett vägledande uttalanden i frågan om samtycke till att ta emot obeställd reklam när samtycket får innebörden att det även gäller reklam och marknadsföring från en tredje part, som konsumenten ifråga inte tidigare haft […]
Skriftliga avtal stärker inte konsumentskyddet
Den 17 juni 2015 presenterade Utredningen om konsumentskydd vid telefonförsäljning ett förslag om krav på skriftliga avtal vid telefonförsäljning. Förslaget bidrar inte till ökat konsumentskydd. Däremot riskerar det att leda till minskad lönsamhet och färre jobb i företag […]
Europeiska rådet antar kompromiss om dataskydd
Europeiska rådet antog den 15 juni nästan enhälligt ett kompromissförslag rörande det liggande förslaget till ny eu-gemensam dataskyddsförordning. Endast Litauen och Österrike röstade emot samtidigt som Polen och Ungern uttryckte ”starka farhågor” rörande kompromissförlaget. Kompromissen […]
Relevans och integritet går hand i hand
Marknadsdomstolen (MD) kom med ett avgörande i förra veckan gällande telefonförsäljning till mobil. Konsumentombudsmannen (KO) hade stämt ett företag som kontaktade konsumenter i mobiltelefonen och menade att det inte var förenligt med god sed. MD […]
Marknadsdomstolen: SWEDMAs regler gäller
I en dom i Marknadsdomstolen (MD), publicerad 21 maj 2015, anser MD att det är tillåtet att kontakta konsumenter via deras mobiltelefoner så länge de inte har registrerat sitt nummer i NIX-Telefon. Bakgrund Konsumentombudsmannen (KO) […]
Amerikansk DMA blir internationell &THEN
Sedan lång tid tillbaka arrangerar den amerikanska DM-organisationen DMA den årliga konferensen DMA Annual Conference & Exhibition. Från och med årets konferens har DMA däremot gjort om konferenskonceptet helt från grunden och det nya upplägget lanseras i oktober […]
Inte fel att ringa till mobil
Marknadsdomstolen har avgjort ärendet mellan Konsumentombudsmannen (KO) och Sveriges Energi (Tidigare Energibolaget i Sverige), där KO dragit bolaget inför Marknadsdomstolen eftersom KO ansåg att det hade brutit mot god marknadsföringssed genom att ringa marknadsföringssamtal till konsumenters […]