Meny

  • Nyheter
  • Event
  • Juridik
    • Svensk branschkod för integritetsskydd vid marknadsföring
    • Fråga juristen
    • Information om GDPR
      • FAQ om GDPR
    • Integritetspolicy
    • Juristspalten
    • ADMA – auktoriserad data- och marketingansvarig
      • ADMA – auktoriserad data- och marketingansvarig, brush-up
  • Reklamspärr
    • NIX adresserat
      • NIX adresserat – konsumentinformation
      • NIX adresserat – företagsinformation
      • NIX adresserat – återförsäljare
    • NIX-Telefon
    • Nej tack till reklam
    • NIX-nämnden
  • Rapporter
    • Beställning av Lojalitetsprogramindex 2019
    • Beställning av Martech Report 2020
  • Trygg Data
  • Medlemskap
    • Bli medlem
      • Anslut ditt företag eller din organisation
    • Befintliga medlemmar
    • Detta är SWEDMA
  • Om oss
    • Medarbetare
    • Styrelse
    • Valnämnd
    • Revisorer
    • Stadgar
    • DMA i världen
  • Kontakt
    • Prenumerera på information
  • Nyheter
  • Event
  • Juridik
    • Svensk branschkod för integritetsskydd vid marknadsföring
    • Fråga juristen
    • Information om GDPR
      • FAQ om GDPR
    • Integritetspolicy
    • Juristspalten
    • ADMA – auktoriserad data- och marketingansvarig
      • ADMA – auktoriserad data- och marketingansvarig, brush-up
  • Reklamspärr
    • NIX adresserat
      • NIX adresserat – konsumentinformation
      • NIX adresserat – företagsinformation
      • NIX adresserat – återförsäljare
    • NIX-Telefon
    • Nej tack till reklam
    • NIX-nämnden
  • Rapporter
    • Beställning av Lojalitetsprogramindex 2019
    • Beställning av Martech Report 2020
  • Trygg Data
  • Medlemskap
    • Bli medlem
      • Anslut ditt företag eller din organisation
    • Befintliga medlemmar
    • Detta är SWEDMA
  • Om oss
    • Medarbetare
    • Styrelse
    • Valnämnd
    • Revisorer
    • Stadgar
    • DMA i världen
  • Kontakt
    • Prenumerera på information

direktmarknadsföring

Safe Harbor 2.0 – avtal framförhandlat

3 februari 2016 av Camilla Sjögren

Den 2 februari 2016 meddelade EU-kommissionen att man har lyckats förhandla fram en efterföljare till Safe Harbor-avtalet med USA. Avtalet, kallat The EU-US Privacy Shield (ung. ”Integritetsskydd EU-USA”), innebär att europeiska medborgerliga rättigheter kommer att […]

Arkiverad under: Globalt & lokalt, Internationellt, Juridik & etik, Juristspalten, Nyheter Taggad som: dataskyddsförordning, demokrati, direktmarknadsföring, direktreklam, dm, dr, etik, EU, integritet, internationellt, juridik, marknadsekonomi, marknadsföring, personuppgifter, policy, reklam

Förhandlingarna om EU-gemensam dataskyddsförordning avslutade

16 december 2015 av Camilla Sjögren

Förhandlingarna mellan Europeiska kommissionen, Europaparlamentet och Europeiska unionens råd rörande dataskyddsförordningen är nu avslutade. SWEDMA har redan läst den slutgiltiga överenskommelsen…

Arkiverad under: Internationellt, Juridik & etik, Juristspalten, Nyheter Taggad som: dataskyddsförordning, debatt, demokrati, direktmarknadsföring, direktreklam, dm, dr, etik, EU, integritet, internationellt, juridik, marknadsekonomi, marknadsföring, personuppgifter, reklam

Status för EUs trepartsförhandlingar

20 november 2015 av Camilla Sjögren

Trepartsförhandlingarna mellan Europeiska kommissionen, Europeiska Unionens råd och Europaparlamentet pågår för fullt. Man har nästan lyckats hålla den ambitiösa tidsplanen som kommissionen presenterade i juni i år. Man har än så länge diskuterat fem kapitel: [...]

Arkiverad under: Internationellt, Juridik & etik, Juristspalten, Nyheter Taggad som: dataskyddsförordning, debatt, direktmarknadsföring, direktreklam, dm, dr, etik, EU, integritet, internationellt, juridik, personuppgifter

Vägledande uttalande från DM-nämnden om samtycke

3 juli 2015 av Camilla Sjögren

DM-nämnden har gjort ett vägledande uttalanden i frågan om samtycke till att ta emot obeställd reklam när samtycket får innebörden att det även gäller reklam och marknadsföring från en tredje part, som konsumenten ifråga inte tidigare haft […]

Arkiverad under: Juridik & etik, Nyheter Taggad som: direktmarknadsföring, direktreklam, dm, dm-leverantörer, dr, etik, juridik, marknadsföring, personuppgifter, policy, reklam

Skriftliga avtal stärker inte konsumentskyddet

22 juni 2015 av Camilla Sjögren

Den 17 juni 2015 presenterade Utredningen om konsumentskydd vid telefonförsäljning ett förslag om krav på skriftliga avtal vid telefonförsäljning. Förslaget bidrar inte till ökat konsumentskydd. Däremot riskerar det att leda till minskad lönsamhet och färre jobb i företag […]

Arkiverad under: Allmänt, Juridik & etik, Nyheter Taggad som: direktmarknadsföring, direktreklam, dm, dr, etik, interaktion, juridik, marknadsekonomi, marknadsföring, nix-telefon, policy, telefonförsäljning, telemarketing

Europeiska rådet antar kompromiss om dataskydd

16 juni 2015 av Camilla Sjögren

Europeiska rådet antog den 15 juni nästan enhälligt ett kompromissförslag rörande det liggande förslaget till ny eu-gemensam dataskyddsförordning. Endast Litauen och Österrike röstade emot samtidigt som Polen och Ungern uttryckte ”starka farhågor” rörande kompromissförlaget. Kompromissen […]

Arkiverad under: Juridik & etik, Nyheter Taggad som: dataskyddsförordning, demokrati, direktmarknadsföring, direktreklam, dm, dr, etik, EU, integritet, internationellt, juridik, marknadsekonomi, marknadsföring, personuppgifter, policy, reklam

Relevans och integritet går hand i hand

28 maj 2015 av Camilla Sjögren

Marknadsdomstolen (MD) kom med ett avgörande i förra veckan gällande telefonförsäljning till mobil. Konsumentombudsmannen (KO) hade stämt ett företag som kontaktade konsumenter i mobiltelefonen och menade att det inte var förenligt med god sed. MD […]

Arkiverad under: Kolumnen Taggad som: debatt, direktmarknadsföring, direktreklam, dm, domslut, dr, integritet, juridik, marknadsekonomi, marknadsföring, reklam, telefonförsäljning, telemarketing

Marknadsdomstolen: SWEDMAs regler gäller

25 maj 2015 av Camilla Sjögren

I en dom i Marknadsdomstolen (MD), publicerad 21 maj 2015, anser MD att det är tillåtet att kontakta konsumenter via deras mobiltelefoner så länge de inte har registrerat sitt nummer i NIX-Telefon. Bakgrund Konsumentombudsmannen (KO) […]

Arkiverad under: Juridik & etik, Juristspalten, Nyheter Taggad som: direktmarknadsföring, direktreklam, dm, domslut, dr, etik, god sed, juridik, marknadsdomstolen, marknadsekonomi, marknadsföring, policy, reklam, telefonförsäljning, telemarketing

Amerikansk DMA blir internationell &THEN

22 maj 2015 av Camilla Sjögren

Sedan lång tid tillbaka arrangerar den amerikanska DM-organisationen DMA den årliga konferensen DMA Annual Conference & Exhibition. Från och med årets konferens har DMA däremot gjort om konferenskonceptet helt från grunden och det nya upplägget lanseras i oktober […]

Arkiverad under: Internationellt, Nyheter Taggad som: &then2015, direktmarknadsföring, direktreklam, dm, dr, internationellt, marknadsföring, reklam, strategi

Inte fel att ringa till mobil

21 maj 2015 av Camilla Sjögren

Marknadsdomstolen har avgjort ärendet mellan Konsumentombudsmannen (KO) och Sveriges Energi (Tidigare Energibolaget i Sverige), där KO dragit bolaget inför Marknadsdomstolen eftersom KO ansåg att det hade brutit mot god marknadsföringssed genom att ringa marknadsföringssamtal till konsumenters […]

Arkiverad under: Juridik & etik, Nyheter Taggad som: direktmarknadsföring, direktreklam, dm, dr, etik, juridik, marknadsföring, policy, reklam, telefonförsäljning, telemarketing

  • « Föregående sida
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • …
  • 15
  • Nästa sida »

Kategorier

  • Event
    • Seminarium
    • Utbildning
  • Genomförda event
  • Kolumnen
  • Nyheter
    • Allmänt
    • Globalt & lokalt
    • Guldnyckelnytt
    • Internationellt
    • Juridik & etik
    • Juristspalten
  • Övrigt

Senaste artiklarna

  • Många svenskar i ECHO Awards jury 2021
  • Vi börjar nu summera ett intensivt år tillsammans med alla er medlemmar och nätverk
  • Mycket på gång hos SWEDMA
  • Martech rapport 2020
  • Trygg Data - certifiera dig nu
  • Sommarhälsningar med data i fokus
  • Corona - Sjukdomen som drabbar både människor och företag
  • Guldnyckeln nummer 38
  • Swedma Certifiering för integritetsskydd vid marknadsföring
  • Data, personuppgifter och marknadsföring i Coronatider

Kommande event

  • Webinar: Att gå från informatör till påverkare
  • Webinar: Reklaminvesteringarna under Covid-19. Summering av 2020 och utblick 2021.
  • Utbildning: Självledarskap – skapa struktur, handlingskraft och välmående in i 2021
  • Utbildning: Bli auktoriserad data- och marketingansvarig
  • Utbildning: CRM diplomutbildning
  • NIX-nämnden
  • FEDMA
  • ICC
  • NIX-Telefon
  • Reklamombudsmannen

Klara Östra Kyrkogata 2 B
111 52 Stockholm
Tel: +46 8 534 802 60
E-post: direkt@swedma.se

Vi använder cookies för att se till att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen kommer vi att anta att du godkänner detta.Ok