Meny

  • Nyheter
  • Event
  • Juridik
    • Svensk branschkod för integritetsskydd vid marknadsföring
    • Fråga juristen
    • Information om GDPR
      • FAQ om GDPR
    • Integritetspolicy
    • Juristspalten
    • ADMA – auktoriserad data- och marketingansvarig
      • ADMA – auktoriserad data- och marketingansvarig, brush-up
  • Reklamspärr
    • NIX adresserat
      • NIX adresserat – konsumentinformation
      • NIX adresserat – företagsinformation
      • NIX adresserat – återförsäljare
    • NIX-Telefon
    • Nej tack till reklam
    • NIX-nämnden
  • Rapporter
    • Beställning av Lojalitetsprogramindex 2019
    • Beställning av Martech Report 2020
  • Trygg Data
  • Medlemskap
    • Bli medlem
      • Anslut ditt företag eller din organisation
    • Befintliga medlemmar
    • Detta är SWEDMA
  • Om oss
    • Medarbetare
    • Styrelse
    • Valnämnd
    • Revisorer
    • Stadgar
    • DMA i världen
  • Kontakt
    • Prenumerera på information
  • Nyheter
  • Event
  • Juridik
    • Svensk branschkod för integritetsskydd vid marknadsföring
    • Fråga juristen
    • Information om GDPR
      • FAQ om GDPR
    • Integritetspolicy
    • Juristspalten
    • ADMA – auktoriserad data- och marketingansvarig
      • ADMA – auktoriserad data- och marketingansvarig, brush-up
  • Reklamspärr
    • NIX adresserat
      • NIX adresserat – konsumentinformation
      • NIX adresserat – företagsinformation
      • NIX adresserat – återförsäljare
    • NIX-Telefon
    • Nej tack till reklam
    • NIX-nämnden
  • Rapporter
    • Beställning av Lojalitetsprogramindex 2019
    • Beställning av Martech Report 2020
  • Trygg Data
  • Medlemskap
    • Bli medlem
      • Anslut ditt företag eller din organisation
    • Befintliga medlemmar
    • Detta är SWEDMA
  • Om oss
    • Medarbetare
    • Styrelse
    • Valnämnd
    • Revisorer
    • Stadgar
    • DMA i världen
  • Kontakt
    • Prenumerera på information

direktmarknadsföring

Geoblocking – vad handlar det om?

13 juni 2016 av Camilla Sjögren

Inom EU pågår just nu diskussioner om ett generellt förbud mot så kallad geoblocking, det vill säga att en webbplats utifrån geografiska kriterier avgör huruvida användare ska få ta del av hela eller delar av [...]

Arkiverad under: Internationellt, Juridik & etik, Juristspalten, Nyheter Taggad som: direktmarknadsföring, direktreklam, dm, dr, EU, interaktion, internationellt, juridik, marknadsekonomi, marknadsföring, policy, reklam, strategi

Konsultation kring E-privacydirektivet

4 maj 2016 av Camilla Sjögren

Kommissionen insåg förra året att införandet av dataskyddsförordningen skulle kräva en översyn av E-privacydirektivet från 2002. Direktivet är den del av EUs lagstiftning som informerar om integritet och elektronisk kommunikation som främst reglerar e-postmarknadsföringen. Kommissionen [...]

Arkiverad under: Globalt & lokalt, Juridik & etik, Nyheter Taggad som: dataskyddsförordning, direktmarknadsföring, direktreklam, dm, dr, integritet, internationellt, juridik, marknadsekonomi, marknadsföring, personuppgifter, policy, reklam, sociala medier

Anpassning senaste 25 maj 2018

4 maj 2016 av Camilla Sjögren

Dataskyddsförordningen är nu publicerad i EUs officiella tidning och vi har 2 år och 20 dagar på oss att anpassa oss till förordningen, alltså till den 24 maj 2018. Det innebär att det är hög tid att påbörja [...]

Arkiverad under: Internationellt, Juridik & etik, Nyheter Taggad som: dataskyddsförordning, direktmarknadsföring, direktreklam, dm, dr, etik, EU, integritet, internationellt, juridik, marknadsekonomi, marknadsföring, personuppgifter, policy, reklam, strategi

Dataskyddsförordning på väg – vad händer nu?

28 april 2016 av Camilla Sjögren

Arbetet med att se över vilka lagar som är på gång är inte slut bara för att för att Dataskyddsförordningen är antagen av både Europeiska Unionens Råd och Europaparlamentet. Även om arbetet inte är klart [...]

Arkiverad under: Globalt & lokalt, Internationellt, Juridik & etik, Juristspalten, Nyheter Taggad som: dataskyddsförordning, debatt, direktmarknadsföring, direktreklam, dm, dr, etik, EU, integritet, internationellt, juridik, marknadsekonomi, marknadsföring, personuppgifter, policy, reklam

Guldnyckeln – ett lyckat arrangemang!

8 april 2016 av Camilla Sjögren

Nu har det hunnit passera några veckor sedan årets Guldnyckeldag och vi vill åter passa på att tacka alla som var på plats den 15 mars, alla besökare, sponsorer, partners och inte minst alla inspirerande [...]

Arkiverad under: Guldnyckelnytt, Nyheter Taggad som: direktmarknadsföring, direktreklam, dm, guldnyckeln, kreativitet, marknadsföring, reklamtävling

Kompletterande vägledande uttalande från DM-nämnden

3 april 2016 av Camilla Sjögren

DM-nämnden har utfärdat ett nytt vägledande uttalande (som en komplettering till ett tidigare uttalande) i frågan om samtycke till att ta emot obeställd reklam när samtycket får innebörden att det även gäller reklam och marknadsföring från en [...]

Arkiverad under: Juridik & etik, Nyheter Taggad som: direktmarknadsföring, direktreklam, dm, DM-nämnden, dr, etik, integritet, juridik, marknadsekonomi, marknadsföring, personligt, personuppgifter

EU-US Privacy Shield – ett avtal som behöver förtydligas

21 mars 2016 av Camilla Sjögren

Artikel 29-gruppen, alltså Europas dataskyddsmyndigheter, har ifrågasatt EU kommissionens förslag till avtal med USAs federala myndigheter rörande ett adekvat skydd för överföringen av personuppgifter från EU till USA-baserade företag utan ett aktivt samtycke från individerna. Bland [...]

Arkiverad under: Globalt & lokalt, Internationellt, Juridik & etik, Nyheter Taggad som: dataskyddsförordning, demokrati, direktmarknadsföring, direktreklam, dm, dr, etik, EU, integritet, internationellt, juridik, marknadsekonomi, marknadsföring, personuppgifter

Dataskyddsförordningen – ett steg närmare antagandet

21 mars 2016 av Camilla Sjögren

Enligt de senaste ryktena i Bryssel kommer Rådet att acceptera den renskrivna versionen av kompromisstexten till Dataskyddsförordningen vid rådsmötet den 21 april. Vi har ännu inte fått tag i en kopia av den renskrivna versionen och [...]

Arkiverad under: Internationellt, Juridik & etik, Nyheter Taggad som: dataskyddsförordning, demokrati, direktmarknadsföring, direktreklam, dm, dr, etik, EU, integritet, internationellt, juridik, marknadsekonomi, marknadsföring, personuppgifter

Grand Slam för Garbergs och Bris vid årets Guldnyckelgala

16 mars 2016 av Camilla Sjögren

Nu är de svenska mästerskapen i vem som producerat bäst direkt kommunikation under det gångna året avgjorda. Mängder av innovativ, kreativ och resultatdrivande direkt kommunikation blev belönad under gårdagens Guldnyckeldag. Mest hyllat av allt blev [...]

Arkiverad under: Guldnyckelnytt, Nyheter Taggad som: direktmarknadsföring, direktreklam, dm, dm-leverantörer, dr, guldnyckeln, kreativitet, marknadsekonomi, marknadsföring, reklam, reklamtävling, resultat, strategi, varumärke

FEDMA Data Protection Day 2016

4 februari 2016 av Camilla Sjögren

Den 27 januari genomförde FEDMA sin årliga Data Protection Day i Europaparlamentet Bryssel. Ämnet för dagen var hur dataskyddsförordningen kommer att anpassas till dagens datadrivna samhälle. Dagens värd, Michal Boni från Europaparlamentet, utmanade näringslivet att […]

Arkiverad under: Internationellt, Juridik & etik, Juristspalten, Nyheter Taggad som: dataskyddsförordning, demokrati, direktmarknadsföring, direktreklam, dm, dr, etik, EU, integritet, internationellt, juridik, marknadsekonomi, marknadsföring, personuppgifter, policy, reklam

  • « Föregående sida
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • …
  • 15
  • Nästa sida »

Kategorier

  • Event
    • Seminarium
    • Utbildning
  • Genomförda event
  • Kolumnen
  • Nyheter
    • Allmänt
    • Globalt & lokalt
    • Guldnyckelnytt
    • Internationellt
    • Juridik & etik
    • Juristspalten
  • Övrigt

Senaste artiklarna

  • Många svenskar i ECHO Awards jury 2021
  • Vi börjar nu summera ett intensivt år tillsammans med alla er medlemmar och nätverk
  • Mycket på gång hos SWEDMA
  • Martech rapport 2020
  • Trygg Data - certifiera dig nu
  • Sommarhälsningar med data i fokus
  • Corona - Sjukdomen som drabbar både människor och företag
  • Guldnyckeln nummer 38
  • Swedma Certifiering för integritetsskydd vid marknadsföring
  • Data, personuppgifter och marknadsföring i Coronatider

Kommande event

  • Webinar: Att gå från informatör till påverkare
  • Webinar: Reklaminvesteringarna under Covid-19. Summering av 2020 och utblick 2021.
  • Utbildning: Självledarskap – skapa struktur, handlingskraft och välmående in i 2021
  • Utbildning: Bli auktoriserad data- och marketingansvarig
  • Utbildning: CRM diplomutbildning
  • NIX-nämnden
  • FEDMA
  • ICC
  • NIX-Telefon
  • Reklamombudsmannen

Klara Östra Kyrkogata 2 B
111 52 Stockholm
Tel: +46 8 534 802 60
E-post: direkt@swedma.se

Vi använder cookies för att se till att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen kommer vi att anta att du godkänner detta.Ok