Meny

  • Nyheter
  • Event
  • Juridik
    • Allmänna och etiska regler
    • Information om GDPR
      • FAQ om GDPR
    • Fråga juristen
    • Integritetspolicy
    • Juristspalten
    • Om ADMA
    • Vanliga frågor
  • Reklamspärr
    • NIX adresserat
      • NIX adresserat – konsumentinformation
      • NIX adresserat – företagsinformation
      • NIX adresserat – återförsäljare
    • NIX-Telefon
    • Nej tack till reklam
    • DM-nämnden
  • Undersökningar
  • Medlemskap
    • Bli medlem
      • Anslut ditt företag eller din organisation
    • Befintliga medlemmar
      • Aktiva arbetsgrupper
    • Bli associerad medlem
      • Anslut ditt företag eller din organisation
    • Befintliga associerade medlemmar
    • Därför är vi med i SWEDMA
    • Vad är egentligen SWEDMA?
  • Om oss
    • Medarbetare
    • Styrelse
    • Valnämnd
    • Revisorer
    • Stadgar
    • DMA i världen
    • Vad är Direkt?
  • Kontakt
    • Press
    • Prenumerera på information
  • Nyheter
  • Event
  • Juridik
    • Allmänna och etiska regler
    • Information om GDPR
      • FAQ om GDPR
    • Fråga juristen
    • Integritetspolicy
    • Juristspalten
    • Om ADMA
    • Vanliga frågor
  • Reklamspärr
    • NIX adresserat
      • NIX adresserat – konsumentinformation
      • NIX adresserat – företagsinformation
      • NIX adresserat – återförsäljare
    • NIX-Telefon
    • Nej tack till reklam
    • DM-nämnden
  • Undersökningar
  • Medlemskap
    • Bli medlem
      • Anslut ditt företag eller din organisation
    • Befintliga medlemmar
      • Aktiva arbetsgrupper
    • Bli associerad medlem
      • Anslut ditt företag eller din organisation
    • Befintliga associerade medlemmar
    • Därför är vi med i SWEDMA
    • Vad är egentligen SWEDMA?
  • Om oss
    • Medarbetare
    • Styrelse
    • Valnämnd
    • Revisorer
    • Stadgar
    • DMA i världen
    • Vad är Direkt?
  • Kontakt
    • Press
    • Prenumerera på information

Olovlig identitetsanvändning – ny lag

25 maj 2016 av webbredaktionen Lämna en kommentar

crowd

Olovlig identitetsanvändning är en ny lag som kommer få viss betydelse för direktmarknadsföringsbranschen.

Den 18 maj 2016 röstade riksdagen för att anta regeringens proposition om ändringar i brottsbalken rörande ett straffrättsligt skydd mot olovlig identitetsanvändning. Ändringen i brottsbalken kommer att innebära att det anses vara straffbart om en person olovligen använder sig av en annan levande fysisk persons identitetsuppgifter och detta ger upphov till skada eller olägenhet för den vars uppgifter används.

Om man ser till lagen som den är skriven så kommer den inte direkt att påverka SWEDMAs medlemmars verksamhet. Däremot kommer den att få en indirekt inverkan på företagens verksamhet då en individs inloggningar och registreringar i databaser, medlemskap i klubbar etc. kan komma att användas som bevisning i ett brottsmål. Polis alternativt åklagare kommer att kräva att få ta del när en individ registrerades och hur processen såg ut. Detta i sig kommer att innebära att företag måste ha koll på hur och när en individ samtyckte till behandlingen av dennes personuppgifter, något som även krävs i dataskyddsförordningen, och vara beredda på att lämna ut detta till polis eller åklagare. Vidare kan man från företagets sida bli inkallad som vittnen alternativt få sin insamlingsmetod ifrågasatt av försvarsadvokaten.

Den nya lagen kommer att träda i kraft den 1 juli 2016. Här hittar du lagen i sin helhet.

Arkiverad under: Juridik & etik, Juristspalten, Nyheter

Kommentera Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste artiklarna

  • Swedish Data & Marketing Association
  • Guldnyckeln 2018
  • SWEDMA gör alla till proffs på GDPR
  • Förslag om krav på skriftliga avtal
  • Guldnyckeln är först med det bästa – här är de nominerade
  • 4 av 5 tänker använda sina GDPR-rättigheter
  • Experten tipsar om hur du tacklar GDPR
  • Första veckorna på SWEDMA
  • Tävla i Future Marketing Tech Awards
  • SWEDMA rekryterar ny vd

Kommande event

  • ADMA VT 2018
  • Customer Obsession Day
  • CRM och kundlojalitet på nya villkor i en datadriven värld
  • Data- och kundinsiktsdriven kommunikation – tips och trix från en 45-årig digital immigrant
  • CRM och kundlojalitet på nya villkor i en datadriven värld
  • DM-nämnden
  • FEDMA
  • ICC
  • NIX-Telefon
  • Reklamombudsmannen

Besök: Kungsgatan 62, Stockholm
Postadress: Box 22500, 104 22 Stockholm
Tel: +46 8 534 802 60
E-post: direkt@swedma.se

Vi använder cookies för att se till att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen kommer vi att anta att du godkänner detta.Ok