
Olovlig identitetsanvändning är en ny lag som kommer få viss betydelse för direktmarknadsföringsbranschen.
Den 18 maj 2016 röstade riksdagen för att anta regeringens proposition om ändringar i brottsbalken rörande ett straffrättsligt skydd mot olovlig identitetsanvändning. Ändringen i brottsbalken kommer att innebära att det anses vara straffbart om en person olovligen använder sig av en annan levande fysisk persons identitetsuppgifter och detta ger upphov till skada eller olägenhet för den vars uppgifter används.
Om man ser till lagen som den är skriven så kommer den inte direkt att påverka SWEDMAs medlemmars verksamhet. Däremot kommer den att få en indirekt inverkan på företagens verksamhet då en individs inloggningar och registreringar i databaser, medlemskap i klubbar etc. kan komma att användas som bevisning i ett brottsmål. Polis alternativt åklagare kommer att kräva att få ta del när en individ registrerades och hur processen såg ut. Detta i sig kommer att innebära att företag måste ha koll på hur och när en individ samtyckte till behandlingen av dennes personuppgifter, något som även krävs i dataskyddsförordningen, och vara beredda på att lämna ut detta till polis eller åklagare. Vidare kan man från företagets sida bli inkallad som vittnen alternativt få sin insamlingsmetod ifrågasatt av försvarsadvokaten.
Den nya lagen kommer att träda i kraft den 1 juli 2016. Här hittar du lagen i sin helhet.
Kommentera