Meny

  • Nyheter
  • Event
  • Juridik
    • Allmänna och etiska regler
    • Information om GDPR
      • FAQ om GDPR
    • Fråga juristen
    • Integritetspolicy
    • Juristspalten
    • Om ADMA
    • Vanliga frågor
  • Reklamspärr
    • NIX adresserat
      • NIX adresserat – konsumentinformation
      • NIX adresserat – företagsinformation
      • NIX adresserat – återförsäljare
    • NIX-Telefon
    • Nej tack till reklam
    • DM-nämnden
  • Undersökningar
  • Medlemskap
    • Bli medlem
      • Anslut ditt företag eller din organisation
    • Befintliga medlemmar
      • Aktiva arbetsgrupper
    • Bli associerad medlem
      • Anslut ditt företag eller din organisation
    • Befintliga associerade medlemmar
    • Därför är vi med i SWEDMA
    • Vad är egentligen SWEDMA?
  • Om oss
    • Medarbetare
    • Styrelse
    • Valnämnd
    • Revisorer
    • Stadgar
    • DMA i världen
    • Vad är Direkt?
  • Kontakt
    • Press
    • Prenumerera på information
  • Nyheter
  • Event
  • Juridik
    • Allmänna och etiska regler
    • Information om GDPR
      • FAQ om GDPR
    • Fråga juristen
    • Integritetspolicy
    • Juristspalten
    • Om ADMA
    • Vanliga frågor
  • Reklamspärr
    • NIX adresserat
      • NIX adresserat – konsumentinformation
      • NIX adresserat – företagsinformation
      • NIX adresserat – återförsäljare
    • NIX-Telefon
    • Nej tack till reklam
    • DM-nämnden
  • Undersökningar
  • Medlemskap
    • Bli medlem
      • Anslut ditt företag eller din organisation
    • Befintliga medlemmar
      • Aktiva arbetsgrupper
    • Bli associerad medlem
      • Anslut ditt företag eller din organisation
    • Befintliga associerade medlemmar
    • Därför är vi med i SWEDMA
    • Vad är egentligen SWEDMA?
  • Om oss
    • Medarbetare
    • Styrelse
    • Valnämnd
    • Revisorer
    • Stadgar
    • DMA i världen
    • Vad är Direkt?
  • Kontakt
    • Press
    • Prenumerera på information

Konsultation kring kraven på konsekvensbedömning avseende dataskydd

20 april 2017 av webbredaktionen Lämna en kommentar

Artikel 29-gruppen (de europeiska dataskyddsmyndigheterna) har tagit fram ett förslag till en vägledning för hur man ska genomföra konsekvensbedömning avseende dataskydd, mer känt som PIA eller DPIA. Enligt GDPRs (Allmänna dataskyddsförordningen, General Data Protection Regulation) artikel 35 är det obligatoriskt att genomföra en DPIA om det finns en hög risk för fysiska personers rättigheter och friheter. Om man inte kan visa den är genomförd riskerar företaget en sanktionsavgift om maximalt 2 % av företagets globala omsättning. Det är också bra att göra en DPIA eftersom man då kan visa att man som företag följer reglerna och använda det som argument när man vill bygga förtroende hos de som man avser att samla information från.

Hela dokumentet är en vägledning och kan med fördel läsas för att försöka förstå hur datainspektionen kommer att resonera kring kravet på när och hur en DPIA ska genomföras. I dokumentet ges exempel på när man enligt Artikel 29-gruppen ska göra en DPIA, som till exempel vid framtagandet av beteendestyrd marknadsföring eller vid insamlingen av viss information från olika elektroniskt styrda apparater (Internet of Things).

Dokumentet i sin helhet. [PDF]

Har du några kommentarer till förslaget till DPIA, kan du med fördel skicka dem till Kommissionen och Artikel 29-gruppen. Instruktioner hittar du här.

Arkiverad under: Internationellt, Juridik & etik, Juristspalten, Nyheter

Kommentera Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste artiklarna

  • Swedish Data & Marketing Association
  • Guldnyckeln 2018
  • SWEDMA gör alla till proffs på GDPR
  • Förslag om krav på skriftliga avtal
  • Guldnyckeln är först med det bästa – här är de nominerade
  • 4 av 5 tänker använda sina GDPR-rättigheter
  • Experten tipsar om hur du tacklar GDPR
  • Första veckorna på SWEDMA
  • Tävla i Future Marketing Tech Awards
  • SWEDMA rekryterar ny vd

Kommande event

  • CRM och kundlojalitet på nya villkor i en datadriven värld
  • Data- och kundinsiktsdriven kommunikation – tips och trix från en 45-årig digital immigrant
  • CRM-barometern 2018, på väg upp för mognadstrappan
  • CRM och kundlojalitet på nya villkor i en datadriven värld
  • DM-nämnden
  • FEDMA
  • ICC
  • NIX-Telefon
  • Reklamombudsmannen

Besök: Kungsgatan 62, Stockholm
Postadress: Box 22500, 104 22 Stockholm
Tel: +46 8 534 802 60
E-post: direkt@swedma.se

Vi använder cookies för att se till att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen kommer vi att anta att du godkänner detta.Ok