Meny

  • Nyheter
  • Event
  • Juridik
    • Allmänna och etiska regler
    • Information om GDPR
      • FAQ om GDPR
    • Fråga juristen
    • Integritetspolicy
    • Juristspalten
    • Om ADMA
    • Vanliga frågor
  • Reklamspärr
    • NIX adresserat
      • NIX adresserat – konsumentinformation
      • NIX adresserat – företagsinformation
      • NIX adresserat – återförsäljare
    • NIX-Telefon
    • Nej tack till reklam
    • DM-nämnden
  • Undersökningar
  • Medlemskap
    • Bli medlem
      • Anslut ditt företag eller din organisation
    • Befintliga medlemmar
      • Aktiva arbetsgrupper
    • Bli associerad medlem
      • Anslut ditt företag eller din organisation
    • Befintliga associerade medlemmar
    • Därför är vi med i SWEDMA
    • Vad är egentligen SWEDMA?
  • Om oss
    • Medarbetare
    • Styrelse
    • Valnämnd
    • Revisorer
    • Stadgar
    • DMA i världen
    • Vad är Direkt?
  • Kontakt
    • Press
    • Prenumerera på information
  • Nyheter
  • Event
  • Juridik
    • Allmänna och etiska regler
    • Information om GDPR
      • FAQ om GDPR
    • Fråga juristen
    • Integritetspolicy
    • Juristspalten
    • Om ADMA
    • Vanliga frågor
  • Reklamspärr
    • NIX adresserat
      • NIX adresserat – konsumentinformation
      • NIX adresserat – företagsinformation
      • NIX adresserat – återförsäljare
    • NIX-Telefon
    • Nej tack till reklam
    • DM-nämnden
  • Undersökningar
  • Medlemskap
    • Bli medlem
      • Anslut ditt företag eller din organisation
    • Befintliga medlemmar
      • Aktiva arbetsgrupper
    • Bli associerad medlem
      • Anslut ditt företag eller din organisation
    • Befintliga associerade medlemmar
    • Därför är vi med i SWEDMA
    • Vad är egentligen SWEDMA?
  • Om oss
    • Medarbetare
    • Styrelse
    • Valnämnd
    • Revisorer
    • Stadgar
    • DMA i världen
    • Vad är Direkt?
  • Kontakt
    • Press
    • Prenumerera på information

EU

Experten tipsar om hur du tacklar GDPR

13 februari 2018 av webbredaktionen

Experten tipsar om hur du tacklar GDPRSnart träder EU:s nya dataskyddslagstiftning i kraft. Från och med den 28 maj kommer nya, hårdare krav att gälla för den som hanterar personuppgifter. Trots det är det inte alla företag som förstått att bråda [...]

Arkiverad under: Internationellt, Juridik & etik, Nyheter Taggad som: dataskyddsförordning, direktmarknadsföring, direktreklam, dm, dr, EU, gdpr, integritet, internationellt, juridik, marknadsföring, personuppgifter

Datainspektionen blir Integritetsskyddsmyndigheten

16 december 2017 av webbredaktionen

Datainspektionen blir IntegritetsskyddsmyndighetenRegeringen tillför Datainspektionen 30 miljoner för att stärka arbetet med den personliga integriteten. Myndigheten kommer byta namn till Integritetsskyddsmyndigheten och ges i uppdrag att agera stödjande och rådgivande för att tjänster som ökar medborgarnas livskvalitet [...]

Arkiverad under: Allmänt, Juridik & etik, Nyheter Taggad som: datainspektionen, dataskyddsförordning, demokrati, digitalisering, EU, integritet, integritetsskydd, integritetsskyddsmyndigheten, personuppgifter, regeringen

Anpassning till dataskyddsförordningen – en guide i korta drag

27 juni 2016 av webbredaktionen Lämna en kommentar

Anpassning till dataskyddsförordningen – en guide i korta dragDen 25 maj 2018 måste vi vara helt klara med anpassningen från personuppgiftslagen till dataskyddsförordningen. Två år kan tyckas vara en lång tid, men tiden går fort om man har kul! Därför vill SWEDMA ge [...]

Arkiverad under: Internationellt, Juridik & etik, Juristspalten, Nyheter Taggad som: dataskyddsförordning, direktmarknadsföring, direktreklam, dm, dr, etik, EU, integritet, internationellt, juridik, marknadsekonomi, marknadsföring, personuppgifter, policy, reklam, sociala medier

Geoblocking – vad handlar det om?

13 juni 2016 av webbredaktionen Lämna en kommentar

Geoblocking – vad handlar det om?Inom EU pågår just nu diskussioner om ett generellt förbud mot så kallad geoblocking, det vill säga att en webbplats utifrån geografiska kriterier avgör huruvida användare ska få ta del av hela eller delar av [...]

Arkiverad under: Internationellt, Juridik & etik, Juristspalten, Nyheter Taggad som: direktmarknadsföring, direktreklam, dm, dr, EU, interaktion, internationellt, juridik, marknadsekonomi, marknadsföring, policy, reklam, strategi

Anpassning senaste 25 maj 2018

4 maj 2016 av webbredaktionen

Anpassning senaste 25 maj 2018Dataskyddsförordningen är nu publicerad i EUs officiella tidning och vi har 2 år och 20 dagar på oss att anpassa oss till förordningen, alltså till den 24 maj 2018. Det innebär att det är hög tid att påbörja [...]

Arkiverad under: Internationellt, Juridik & etik, Nyheter Taggad som: dataskyddsförordning, direktmarknadsföring, direktreklam, dm, dr, etik, EU, integritet, internationellt, juridik, marknadsekonomi, marknadsföring, personuppgifter, policy, reklam, strategi

Dataskyddsförordning på väg – vad händer nu?

28 april 2016 av webbredaktionen Lämna en kommentar

Dataskyddsförordning på väg – vad händer nu?Arbetet med att se över vilka lagar som är på gång är inte slut bara för att för att Dataskyddsförordningen är antagen av både Europeiska Unionens Råd och Europaparlamentet. Även om arbetet inte är klart [...]

Arkiverad under: Globalt & lokalt, Internationellt, Juridik & etik, Juristspalten, Nyheter Taggad som: dataskyddsförordning, debatt, direktmarknadsföring, direktreklam, dm, dr, etik, EU, integritet, internationellt, juridik, marknadsekonomi, marknadsföring, personuppgifter, policy, reklam

EU-US Privacy Shield – ett avtal som behöver förtydligas

21 mars 2016 av webbredaktionen Lämna en kommentar

EU-US Privacy Shield – ett avtal som behöver förtydligasArtikel 29-gruppen, alltså Europas dataskyddsmyndigheter, har ifrågasatt EU kommissionens förslag till avtal med USAs federala myndigheter rörande ett adekvat skydd för överföringen av personuppgifter från EU till USA-baserade företag utan ett aktivt samtycke från individerna. Bland [...]

Arkiverad under: Globalt & lokalt, Internationellt, Juridik & etik, Nyheter Taggad som: dataskyddsförordning, demokrati, direktmarknadsföring, direktreklam, dm, dr, etik, EU, integritet, internationellt, juridik, marknadsekonomi, marknadsföring, personuppgifter

Dataskyddsförordningen – ett steg närmare antagandet

21 mars 2016 av webbredaktionen Lämna en kommentar

Dataskyddsförordningen – ett steg närmare antagandetEnligt de senaste ryktena i Bryssel kommer Rådet att acceptera den renskrivna versionen av kompromisstexten till Dataskyddsförordningen vid rådsmötet den 21 april. Vi har ännu inte fått tag i en kopia av den renskrivna versionen och [...]

Arkiverad under: Internationellt, Juridik & etik, Nyheter Taggad som: dataskyddsförordning, demokrati, direktmarknadsföring, direktreklam, dm, dr, etik, EU, integritet, internationellt, juridik, marknadsekonomi, marknadsföring, personuppgifter

FEDMA Data Protection Day 2016

4 februari 2016 av webbredaktionen Lämna en kommentar

FEDMA Data Protection Day 2016

Den 27 januari genomförde FEDMA sin årliga Data Protection Day i Europaparlamentet Bryssel. Ämnet för dagen var hur dataskyddsförordningen kommer att anpassas till dagens datadrivna samhälle. Dagens värd, Michal Boni från Europaparlamentet, utmanade näringslivet att […]

Arkiverad under: Internationellt, Juridik & etik, Juristspalten, Nyheter Taggad som: dataskyddsförordning, demokrati, direktmarknadsföring, direktreklam, dm, dr, etik, EU, integritet, internationellt, juridik, marknadsekonomi, marknadsföring, personuppgifter, policy, reklam

Safe Harbor 2.0 – avtal framförhandlat

3 februari 2016 av webbredaktionen Lämna en kommentar

Safe Harbor 2.0 – avtal framförhandlat

Den 2 februari 2016 meddelade EU-kommissionen att man har lyckats förhandla fram en efterföljare till Safe Harbor-avtalet med USA. Avtalet, kallat The EU-US Privacy Shield (ung. ”Integritetsskydd EU-USA”), innebär att europeiska medborgerliga rättigheter kommer att […]

Arkiverad under: Globalt & lokalt, Internationellt, Juridik & etik, Juristspalten, Nyheter Taggad som: dataskyddsförordning, demokrati, direktmarknadsföring, direktreklam, dm, dr, etik, EU, integritet, internationellt, juridik, marknadsekonomi, marknadsföring, personuppgifter, policy, reklam

  • 1
  • 2
  • 3
  • …
  • 8
  • Nästa sida »

Kategorier

  • Event
    • Seminarium
    • Utbildning
  • Genomförda event
  • Kolumnen
  • Nyheter
    • Allmänt
    • Globalt & lokalt
    • Guldnyckelnytt
    • Internationellt
    • Juridik & etik
    • Juristspalten
  • Övrigt

Senaste artiklarna

  • Swedish Data & Marketing Association
  • Guldnyckeln 2018
  • SWEDMA gör alla till proffs på GDPR
  • Förslag om krav på skriftliga avtal
  • Guldnyckeln är först med det bästa – här är de nominerade
  • 4 av 5 tänker använda sina GDPR-rättigheter
  • Experten tipsar om hur du tacklar GDPR
  • Första veckorna på SWEDMA
  • Tävla i Future Marketing Tech Awards
  • SWEDMA rekryterar ny vd

Kommande event

  • ADMA VT 2018
  • Customer Obsession Day
  • CRM och kundlojalitet på nya villkor i en datadriven värld
  • Data- och kundinsiktsdriven kommunikation – tips och trix från en 45-årig digital immigrant
  • CRM och kundlojalitet på nya villkor i en datadriven värld
  • DM-nämnden
  • FEDMA
  • ICC
  • NIX-Telefon
  • Reklamombudsmannen

Besök: Kungsgatan 62, Stockholm
Postadress: Box 22500, 104 22 Stockholm
Tel: +46 8 534 802 60
E-post: direkt@swedma.se

Vi använder cookies för att se till att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen kommer vi att anta att du godkänner detta.Ok