Gillar du att ta ansvar, att leda, att påverka och förändra? Har du ett brinnande intresse för marknadsföring och ser alla de möjligheter som uppenbarat sig de senaste åren inom digital datadriven marknadsföring?
annonser
SWEDMA söker ny vd
Vi söker en ny vd till SWEDMA, då Eva-Lotta, vår nuvarande vd, under hösten går vidare till nya utmaningar. SWEDMA och dess medlemmar står inför många utmaningar framöver i ett alltmer komplext marknadsföringslandskap, och med […]
Nordiska konsumentombudsmän uttalar sig om marknadsföring i sociala medier
De nordiska konsumentombudsmännen har presenterat sin ståndpunkt om marknadsföring i sociala medier. Man har velat se om EUs nuvarande direktiv om integritet och elektronisk kommunikation går att tillämpa på de sociala medierna. Konsumentombudsmännen slår fast […]
Guldnyckeln, utbildningar och dataskydd
Nu ligger senaste numret av SWEDMAs nyhetsbrev om direktmarknadsföring ute. I marsnumret kan du läsa om annalkande Guldnyckeln, om aktuella utbildningar och seminarier, och inte minst om det senaste kring EU-förslaget om ny dataskyddsreglering. Du […]
Bättre helhetsbild av medieinvesteringarna i Sverige
Adresserad direktreklam (ADR) kommer från och med årsskiftet att ingå i de reklammätningar som TNS Sifo redovisar varje månad. Det kommer att ge både annonsörer och byråer en större möjlighet att utvärdera och kombinera ADR […]
SWEDMA söker affärsutvecklare
SWEDMA utvecklar verksamheten vidare och tillsätter en helt ny tjänst som affärsutvecklare. Tjänsten som affärsutvecklare är direkt underställd och rapporterar till organisationens vd. SWEDMA och dess medlemmar står inför många utmaningar i ett alltmer komplext […]
Mentala tillkortakommanden hos (MP) om reklam
Riksdagens allmänna motionstid har som vanligt stimulerat ett antal miljöpartister att angripa en företeelse de ogillar och framför allt inte förstår. För hur ska man annars tolka att de angriper den enda reklamform man som […]
En titt på ICCs reviderade reklamregler
ICC (Internationella handelskammaren, International Chamber of Commerce) har introducerat en reviderad version av reglerna för reklam och marknadskommunikation. Än så länge är endast den engelska versionen offentlig, men den reviderade texten innehåller förändringar som till viss […]
Ditt varumärke skyddat som sökord
I ett förhandsavgörande publicerat den 22 september av EU-domstolen fastslås att ett känt varumärke inte får användas av ett konkurrerade företag vid köp av sökord, om det konkurrerande företaget saknar tillstånd för användandet. Samma avgränsning görs […]
Svea hovrätt friar för annonser för utländskt spelbolag
Hur påverkas direktmarknadsföringen i Sverige av hovrättens friande dom från den 22 juni gällande annonsering för utländska spelbolag i svensk dagspress? Tidigare i år fälldes Expressens och Aftonbladets chefredaktörer i tingsrätten för att ha publicerat annonser för utländska spelbolag.